Jordforbedring til brugshaven?

Hej.
Jeg bor i Husum og er igang med at lave en brugshave. Jeg er dog litt på etterskudd, tror jeg. Jeg har valgt et område på ca 10m2 der tidligere var under en trampoline. Det får ok mye sol om sommeren. Jeg har akkurat gjort en test av jorden, og den viser seg å være veldig sandet. Ca. 65% sand, 20% muld og 15% ler. Den har været helt uden nogen form for grønt i mange år, kun meget lidt ukrudt.
Jeg har dessverre ikke noget lager med kompost fra siste år, og genbrugsstationen har ikke udlevering af kompost pga corona. Jeg vurderer mine muligheter, og kigger på jordforbedring fra champost. Eventuellt ren kompost. Det skal helt klart være økologisk! Hvad syntes i? Hvor meget skal til for at gjøre jorden frugtbar? Hvornår skal det blandes sammen? Og hvis jeg går for den rene kompost, hvornår kan jeg så mine frø uden at de svis? Jeg vil gerne plante b.la rødbeder, grønkål. Jeg er helt ny i havebrug, men har masser af energi, så alle tips og tricks er velkomne!
Hold fingrene grønne og humøret oppe der ude!

2 Synes om

Du kan forbedre jorden ved at grave det godt igennem, og tilsætte din køkken kompost som gødning. Selvfølgeligt vil du helst lade den kompostere først, men det når du ikke inden foråret - så du kan grave det øverste lag til side, sprede ren grøntsags kompost (og gerne visne blade, græs og andet småt fra haven) og så dække det med et lag jord.

1 Synes om