Hej
Hvor tit udskifter i (planteskole)jord i en plantekasse? Er det fx. alt jorden, hvert år?
Og rent praktisk nogen tips til at bortskaffe jorden, bruger i bioposer eller genbrugstation eller andet?
Hej
Hvor tit udskifter i (planteskole)jord i en plantekasse? Er det fx. alt jorden, hvert år?
Og rent praktisk nogen tips til at bortskaffe jorden, bruger i bioposer eller genbrugstation eller andet?
Hej @mikkel-r
Det korte svar her fra planteskolegartneren vil være: Udskift 1/3 af jorden hvert år
Jeg ved ikke hvor store dine plantekasser / krukker er , hvad du dyrker i dem, hvad du gøder med, Planter har naturligt en række affaldsstoffer de skal af med, normalvis vil microlivet i “jorden” tage sig af det. men i en plantekasse er microlivet næsten ikke tilstede.
affaldsstoffer og “uheldige” næringsstoffer ophobes i plantejorden i løbet af vækstsæsonen, udskift 1/3 af jorden en gang om året.
Mvh. Bendt
Hej @mikkel-r
Velkommen til vores forum, dejligt at du skriver her!
Er det i vores selvvandende plantekasser, du mener? Vi plejer at tilføre jordforbedring (fx komposteret hestemøg) / lidt frisk jord hvert år, og det plejer som regel at være tilstrækkeligt (ift. at skifte jord). Visse afgrøder kan dog kræve at der bliver skiftet ud i jorden. Hvad dyrker du?
Mvh Julie
Tak for svarene @Bendt og @Julie
Dejligt at høre, at det ikke er nødvendigt at udskifte det hele. ~ jeg dyrker tomater palmekål og rucola
Hvilke afgrøder kræver mere udskiftning?
Hej @mikkel-r - beklager manglende svar. Jeg havde overset, at du havde skrevet mere…
Der kan godt være nogle sygdomme på tomater, som overvintrer og opformeres i jorden, så de kræver mest udskiftning. Og det hele vil have godt af ekstra næring. Så du kan give jordforbedring til det hele, og så evt. starte med at bytte rundt, så du dyrker kål i dem, der var tomater i og omvendt til næste år. Det bliver lidt et “mini-sædskifte” - læs evt. mere i blogindlægget her: Dyrkningsmetoder à la TagTomat - blandingskultur og sædskifte - TagTomat
Mvh Julie