Mug i svampe-bøtte?

Hej!:slight_smile: Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal være bekymret for de her små hvide prikker i min halm. Er der mon en, der kan hjælpe mig med at afklare om det er mug, eller bare en del af svampen?

Hej @anouk . . . Velkommen i forum :+1:

Jeg vil prøve at svare ud fra min erfaring med dyrkning i halm.
Det ser desværre ud til at være mug-svamp. der skal nyt halm til. Hvilken spisesvamp er du ved at dyrke ? hvilken beholder dyrker du i ?
Mvh. Bendt :mushroom:

Arhg okay - dyrker gul Østershat i en gammel skyrbøtte :slight_smile:

Hej @anouk - øv- ok - min første tanke i går var at halmen så vådt ud, den skal være så tør at du ikke kan klemme en dråbe ud af den, og så kan myceliet tilsættes. Jeg anbefaler at der bruges 100 gr. mycelium til 1 kg. våd halm. - ønsker god søndag.
Mvh. Bendt :mushroom:

Hej @anouk. Jeg må desværre give @bendt ret i at det er mug. Og jeg tænkte også, at halmen ser ret våd ud. Det er måske for sent at redde det (lidt afhængig af hvordan det ser ud længere nede), men prøv evt. at fjerne alt det mugne og så vrid alt det væske ud, du kan. Hvor mange huller har du i din bøtte?
Mvh Julie

Har to huller i bøtten og har nu byttet indholdet ud med noget nyt og mere tørt halm:)

fre. 12. feb. 2021 13.19 skrev Julie Holm via TagTomat - Vejen til grønne fællesskaber <tagtomat@discoursemail.com>:

1 Synes om

Hej @anouk

Super så håber vi der kommer spisesvampe denne gang :mushroom:

mvh. Bendt

Hej @anouk. Super. Du kan også lave lidt flere huller (jeg plejer at køre med 3-4 huller i en skyrbøtte), så der kommer bedre balance mellem fordampning og kondensvand samt bedre ilttilførsel til de forskellige dele af halmen. Husk at desinficere dit bor godt, nu hvor du har blandet nyt substrat i. Og desinficerer også gerne selve hullet bagefter og sæt “englehud” over. Mvh Julie

2 Synes om