Østershatte i kaffegrums

Jeg er ved at gro østershatte i kaffegrums. Der er kommet to ret store og to mindre. Der var anlæg til en masse flere men de er ikke blevet til noget. Kan de vel vokse videre når jeg høster de store? Kaffegrumsen indeni er blevet tør og hård.

1 Synes om

Kære @Ingeskov

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Der sker typisk det, når man gror i en lille beholder, at der kommer et par enkelte velvoksede svampe ud, og så er der en del af de mindre som tørrer ud.

Det ses eksempelvis hvis du har mere end et grohul i din beholder, så kan der kommer svampe ud af et af dem, mens de tørrer ud på de andre.

Du kan høste svampene, tape hullet til, og vente et stykke tid og så prøve og se om du kan få den til at give igen, ved eksempelvis at dyppe kaffeklumpen i vand om 2-3 uger.

vh
Mads

Hej:) er også interesseret i det med få store svampe og mange små. Så det kan undgås ved at bruge større beholdere/poser og/eller lave færre huller?

1 Synes om

@perma-martin @Ingeskov

Efter mine forsøg med eksempelvis mælkekartonner, så er det mest diameteren på selve beholderen der afgør størrelsen på svampen.

Eksempelvis en mælkekarton på cirka 70x70 mm og så 20 cm i højden, giver små fine svampe, mens en spand med cirka 5 liter volumen giver større svampe.

De helt store svampe har vi fået med de store poser med cirka 20 liter substrat i, og så en sprække på cirka 5 cm i længden.

vh
Mads

Hej Mads

Okay, det giver mening:)

-------- Oprindelig besked --------

1 Synes om