Jeg har forsøgt at dyrke svampe i kaffegrums, og det gør ganske fint indtil de får en vis størrelse 5-10 cm, så går væksten helt i stå. Har prøvet både med skyrbøtter og spande. Når svampene er ved at bryde frem har jeg placeret dem svampene i en plastbeholder med vand i bunden og huller i låget. Men det lykkedes ikke rigtig.
Ja det kender jeg godt - det er temmelig øv når de nu lige er kommet frem og de ikke vil det sidste - vi har haft næsten to mdr. hvor det har været udfordrende at hjemme-dyrke spisesvampe, pga. lav luftfugtighed, og selv med vandforstøver og groboxe har det ikke altid været nok, nu vender vinden og vi håber på mere fugtigt vejr.
Ref. til oplæg i `fb. svampedyrkerne : til hvad Jan og Luca skriver , luftskifte skal der også til .
Ønsker god Weekend - Happy grow
Nu ved jeg ikke, hvor store dine spande er, men generelt så følger størrelsen af frugtlegemerne den mængde substrat, svampene har til rådighed. Jeg synes, at 5-10 cm i en skyrbøtte (på 1 liter går jeg ud fra?) lyder ganske normalt. Hvis du gerne vil have store frugtlegemer, vil jeg anbefale at lave en “svampesæk” på 15-20 liter - så kan du få nogle ordentlige basser!
Hvis de største, når at rette sig ud i hatten, så er de klar til høst.
Har du evt. et billede, du kan uploade?