Hej
Har været i gang et par år i lille skala, men har nu gået lidt mere til den. Fået fat i større poser, spande og købet et lille palstic drivhus, som står på mit værelse. Har fået gang i mere myselium på hirse (Tak for video til Bendt) og får en del udbytte. Jeg er dog lidt skuffet over størrelserne på svampene. Lige p.t. er det Florida østershatte. De bliver ikke så store før de ligesom stopper med væksten. Jeg har vand i en stor bakke i bunden af teltet, påfører vand med spay flere gange om dagen og lufter ud i teltet ligeså et par gange om dagen. Myseliet er forretsen dyrket i hampestrølelse (den uden duft . Den er billig og hampen er fra start hakket ud i små stykker, hvilket går det nemt at arbejde med) og det ser ud til at have mindst lige så meget "kraft i sig som halm.
Tænker om jeg skal pøve med ventilator og tågesten, for at få et bedre miljø. Hvor vigtigt er fugtighed i forhold til luft??
Lægger lige et par billeder.
Først og fremmest velkommen til vores forum. Dejligt med billeder, og der er gang i dit væksttelt.
Jeg vil umiddelbart tro, at dine beholder står lidt for tæt. Det er vigtigt at der er mulighed for cirkulation rundt om hver beholder under frugtsætning.
Og som du selv skriver, så kan en lille blæser sikre lidt cirkulation. Jeg vil, umiddelbart ikke mene der er brug for mere fugtighed.
Og fedt at du bruger hampestrøelse, vi har selv fået fat i økologiske hampefibre som vi sammen med blandt andet @Bendt tester hvordan vi kan få det bedste dyrket ud af.
Bendt du må rette mig, men fugt er vigtigt ifht. at få svampene til at gro, og så skal der være cirkulation for at få svampene til at gro sig større.
Hej @Speednissen
Der er gang i teltet -
Svampenes aflange vækst skyldes for lidt luftskifte - har svampene antaget dette udsende er der ikke meget at gøre, selv om der tilføres mere luftcirkulation og fugt vil kun en lille del af svampen fortsat udvikle sig.
Jeg har nogle i kælderen der udvikler sig på samme vis, - at de er gået i stå kan afgjort også skyldes en ændring af lufttrykket og luftfugtigheden generelt.
det er ikke altid logisk hvad der sker, når vi dyrker på hobby plan, men nok også fordi det er en levende organisme . . . ex. jeg har nogle groposer med svampe på vej, i kælderen , ca. 10 grader og luftfugtighed over 50 % de er nu tørret ind . . . og så har jeg et par bøtter ved stutemp. luftfugtighed 45 % og de vil nu gerne give svampe ; se evt. Instagram bendt_rossander . - og det er samme svamp.
men ja det er altid en udfordring her om vinteren hvor vi får frost og tør vind fra Øst, - ja en lille tågesten og miniblæser der ex. kører 10 min hver time vil være med til at give et mere stabilt miljø.
Om teltet er overfyldt ? nej det tror jeg ikke, bare der kommer lidt mere luftskifte, men det kommer nok af sig selv nu vinden vender og vi får + grader igen.
Tak fordi du deler med os, og foto gør tingene meget nemmer at kommenter. -
Mvh. Bendt