Hvad er jeresMartha telt erfaringer?

Hej.
Og mange tak fordi i har lavet sådan et fantastisk forum og for at jeg må være medlem.

Jeg er kommet frem til at det nok er lidt for tørt inde i sådan et nyere hus, så jeg havde tænkt at jeg ville lave et Martha telt i min garage.
Jeg har købt et minidrivhus men har lidt problemer med at finde resten, så ville høre hvad jeres erfaringer er og hvor i har købt udstyret henne?

Eller er der nogen der måske har en helt anden og mere fantastisk løsning?

1 Synes om

Hej @Densuresok. Velkommen til :mushroom:forum

Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål ud fra min erfaring med svampedyrkning.

Når jeg leger med svampe prøver jeg at gøre det så simpelt som muligt - min første indskydelse var hvorfor sætte udstyr i teltet? - hvis du laver to ny blokke /poser / bøtter om ugen, har dem inde ved ca 20 grader i to uger, og derefter sætter dem ud i garagen så er der næsten altid svampe på vej :relaxed:- men ja der kan altid optimeres :+1::mushroom:.
På YouTube ses forskellige løsninger, hvorledes udfordringerne med at få luftfugtighed og udluftning optimeret i små gro-telte Min erfaring er at mindre kan gøre det.
Når der er svampe på vej kan man bruge en lille blæser og lille "tågesten " som kører i 10 min en gang i timen.
En blæser beregnet til pc kan fint bruges, men jeg har indkøbt en fra krybdyrssiden. Dk
Tågesten "Mist Maker " den lille model fra Bauhaus vil kunne gøre det, placer den i en bøtte på øverst hylde og fugten falder ned gennem teltet.

Det var mine forslag, håber de giver mening for dig. Ønsker god svampe høst :relaxed::mushroom:
Og glæde jul
Vi vil gerne hvis du deler lidt fotos med os, så vi kan følge dit svampe-projekt
Svampetosseri kan ses på instagram bendt_rossander


Mvh. Bendt :mushroom:

Mange tak for svar @Bendt

Jeg er også fortaler for at holde det på et forholdsvis enkelt, men nogen gange når man sidder og kigger for meget på YouTube får man alt for mange gode idéer.

Regner stadigvæk med at jeg vil prøve at lave det telt, men måske på en lidt lav pratisk måde.

Indtil videre står mine spande i garagen på et bord med lys på i ca 12 timer, jeg har brugt forstøver flere gange om dagen, men nu prøver jeg med vand under spandene.


1 Synes om

Ohhh - god gang i den :mushroom:
fine spande i en god størrelse :+1: - er de alle startet på samme tid ?

Jeg oplever nu hvor det er frost der ude at luftfugtighed er meget lav, jeg kan ikke holde gang i mine grosæt, og der hvor der er svampe på vej tørre de ind, eller udviklingen er gået i stå, her vælger jeg at fjerne de små svampe, og komme microporre-tape over hullerne til igen, for at holde på fugten, og afventer at de kommer med nye svampe igen.

Tænker også du har den udfordring, evt. du kunne trække en plastsæk over dine spande, evt. det vil hjælpe med at holde på fugten.

Jeg ser du ikke bruger microporre-tape , min erfaring er at det især mellem første og anden bølge er med til at holde på fugten i gro-spanden.

. . . og en lille bemærkning omkring lys, min erfaring er; de behøver først at udsættes for lys når myceliet er klar til at give svampe, lidt lys er ok, det vil sige, kan du med dine øjne se, så kan myceliet også se, og det er fint med 5 til 8 timers lys.

Jeg oplever stor variation i mine svampes udsende, afhængig af hvor og i hvad de gror, selv om det er samme svampe “sort” se evt min Instagram bendt_rossander fra 23-12. Det er Spoppo både dem i bøtterne og den i posen . :upside_down_face:

Tak for du deler dine erfaringer med os. - håber at se nogle flere fotos fra dig -
Ønsker godt nytår . mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Spandene er ikke startet på samme tid den øverste og nederste er startet sammen, de andre lidt over en uge senere.

Jeg brugte tape på dem alle til at starte med men synes de 2 af dem så lidt tørre ud så tog tapen af og gave den en ordentlig gang med forstøveren i håb om at det ville hjælpe

Jeg er meget ny i det her med svampe, så jeg prøver mig frem, har lidt svært ved at finde ud af hvornår spandene er klar til at komme frem i lyset, men synes de så klar ud fordi det ser ud som om der er noget på vej under tapen.

Mange tak for alle dine råd, dejligt med et sted hvor man kan dele erfaringer.

@Densuresok

Først og fremmest, velkommen til vores forum, og tak fordi du deler dine erfaringer.

Jeg har ikke lige så meget erfaring som @Bendt ifht lysmængder osv. men jeg tænker måske at der er lidt mange huller i dine spande.

Vi plejer at kunne få 3-4 bræk pr. spand, og når det er de store SvampeSække laver vi normalt 3-5 huller til cirka 20 liters vækstmedie.

Du kunne måske sætte fire stænger/bambuspinde, en i hvert hjørne af din plastbeholder, og så har du noget som kan holde dit “grotelt”, og sikre cirkulation omkring dine spande. Lav et par huller i den store klare sæk, så kan der komme ilt til, samtidig med at det holder på fugten.

Jeg glæder mig til at se hvor mange svampe du får ud af dit fine svampetårn.

vh
Mads

Mange tak for svar @mads og selvfølgelig alle andre der svare.

Det kan da godt være der er lige lovlig mange huller i, havde en idé om at der bedre kunne komme luft til myseliet, men næste gange jeg laver et batch prøver jeg med mindre huller.

1 Synes om