Ny svampe dyrker der har brug for lidt hjælp

Hej med jer,
Jeg har forsøgt at gå igang med noget svampe dyrkning, jeg syntes noget af det går godt og noget mindre godt så jeg håbede på i havde nogle tips.
Jeg har valgt at dyrke mine svampe i træpiller 60% og blandet med 40% kogende vand, de er sat over i plast spande med huller og micropore tape over hullerne, de står ved 15 grader ca. forholdvis mørkt, jeg har brugt plast handsker og husholdnings sprit fra forstøver i et forsæg på at holde det sterilt. jeg har fyldt spandene op 1/4 ca blandet med en spiseske fuld af Mycelium, og min plan var at tilføje mere til dem som de voksede over savsmuldet, det var min plan :smiley:
Hvad tænker i ?

Sort poppelsvamp - sat over 25/10-2023 2 stk.


**Pindsvinepigsvamp - sat over 11/10-2023 2 stk. **


Shiitake - sat over 11/10-2023 2 stk.


Kejserhat - sat over 25/10-2023 2 stk.


2 Synes om

Hej Niels Chr. Tak fordi du deler med os.

Jeg vil prøve at svare ud fra jeg ser, jeg har ikke læst bøger om emnet, men leger lidt hjemme i baghuset, og vil svare ud fra den erfaring jeg har.

Temperaturen ville jeg sætte op til 20 - 24 grader.

Du dyrker forskellige svampe, som vil kræve forskellige forhold, når de skal sætte svampe/frugter.

Den største udfordring er når du skal tilføre nyt savsmuld, låget skal af og “forurenet” luft kan komme ned i spanden.

Jeg ser forurening i flere af spandene, hvis du hæver temperaturen kan vi håbe på at det ønskede svampemycelium vinder og “indkapsler” forureningen.

Når spandene er fyldt med savsmuld og hvid mycelium så må vi hvordan vi får svampene frem, :wink:

Mvh. Bendt 🍄

1 Synes om