Hvordan sikrer jeg indeklimaet i min lejlighed?

Hold nu op en spændende hobby, som bliver ved med at udfordre mig gang på gang. Jeg begyndte at studere svampe verdenen for et par måneder siden, men er ikke kommet ordentlig i gang med produktionen før nu. For hold nu op der er mange ting at holde styr på, forskellige tilgange og metoder, hvis man gerne vil gøre det ordentligt.

Jeg har fået shoppet et ‘Martha Tent’ på Amazon, en Presto trykhenkoger, samt en helt masse tilbehør, primært fra Slovenien, (https://www.mycelinarium.eu/), da det godt nok er svært at finde en dansk forhandler af udstyr til svampeproduktion.

Ren luft er åbentbart ret vigtig, når man skal lege med petriskåle, flydende kulturer og lignende. Så jeg tog i Harald Nyborg og købte en opbevaringsboks, en blæser, en helvedes masse silikone og bestilte et par HEPA filtre på Amazon. (Det skal lige siges at jeg på ingen måde har en håndværker i mig, men mit alternative DIY Flow Hood, virker 100% efter hensigten!

Jeg købte et par flydende kulturer og forsøgte at opformere dem, inden jeg havde fået anskaffet mig en trykhenkoger. Det blev meget kontamineret og var en super dum idé. Jeg fik dog lavet 4 forskellige spawns i går, med 2x80 g mycelium på korn, fra tagtomat: Blå og Gul østershat, en rest Lions Mane kultur og almindelig Østershat. 4 forskellige arter der opformeres på hvedekorn i 1 kg Spawn Bags.

De ligger i skabet og hygger sig og jeg er i mellemtiden ved at få de sidste ting på plads, ift. miljøet i mit ‘Martha Tent’

Jeg har dog et spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med:

Mit telt står i gangen mellem min stue og køkken. Forhåbentlig får jeg udlufts-flex-røret til at ende ude på badeværelset på et tidspunkt, hvor der i forevejen er udsugning.

Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at montere et filter i forlængelse af min blæser, som kan filtrerer svampespore, så de ikke kommer ud i luften og ned i mine lunger. Men hvad dælen skal jeg bruge som filter? FAE køres som negativt tryk i teltet, så vil altså snuppe alle sporene med ud i tilfældet.

rare_raw