Dyrkning af svampe i soveværelse

Hej TagTomat forum.

Jeg har længe ville dyrke nogle spise svampe, men jeg bor i en lille lejlighed hvor det eneste sted jeg har plads er i mit soveværelse.
Jeg er bekymret for at sporene vil kunne give mig luftvejes problemer og måske endda begynde at “angribe” mine ting i lejligheden.

Jeg har læst at HEPA filter skulle kunne afhjælpe dette, men er dog ikke sikker derfor skriver jeg herinde for at høre om nogen af jer har erfaringer med dette.

Fandt også Alex’s video: https://youtu.be/ibkXqKe4ebE?si=UxOcOORy1zGpf4nC&t=1171
Hvor han dyrker dem i soveværelset og bruger filter på hans udluftning til svampene.

Vil gerne prøve et lignende setup.
Overtænker jeg og behøver ikke filter eller findes der en løsning som er god til at dyrke i lejlighed?
Kom gerne med andre inputs eller spørgsmål.

Mvh
Henrik

Hej @hhk

Jeg har ikke den store bekymring omkring sporer i luften fra dit svampekit, i forhold til den øvrige “forurening” der er i luften og som er mindre synlig. . . . ja det kommer selvfølge and hvor mange sæt du har til at give svampe på en gang. Udfordringen kan være hvis du har 5 svampeblokke der smider sporer på samme tid og de bliver blæst ud i rummet. - Jeg vil også anbefale at høste dine svampe før de har fulsporekast, efter sporer kast mister de noget i spise-værdi.

Ja den løsning som ses i video er fin, en blæser til 100,- og en multiklud kan gøre jobbet.

. . . og der er Østerhat Spoppo som har et meget begrænset sporer kast.

Mvh. Bendt :mushroom:

Tak for svaret.
Er det nok med en lille blæser til en stationær PC?
Og det er virkelig ikke nødvendigt med et finere filter end en multiklud?

1 Synes om

Hej @hhk - jeg vil heller ikke være bekymret for om svampene kan sprede sig i din lejlighed. Hvis der er fugtigt nok til at de i teorien ville kunne vokse, vil jeg hellere være bekymret for skimmelsvampe. Og du kan også sagtens høste før sporekast, hvis du er opmærksom, når svampene vokser.
Så det er da bare med at gå i gang! :slight_smile:
Mvh Julie

1 Synes om

Hej @hhk
Ja en blæsere fra PC kan også bruges, den skal kunne udskifte luften i dit “grotelt” ca to gange i timen, i den periode hvor “frugt-legemerne” udvikler sig.
En multiklud kan fint fange svampespore fra Østershatte og andre gourmet svampe som hjemmedyrkes.
Mvh. Bendt

Mange tak! :smile:
Lige et bonus spørgsmål.
Er det muligt at gro portobello svampe uden at skulle have fat i heste gødning eller andet gødning?

Portobelloer er egentlig bare champignoner, som har fået lov til at vokse sig store. Så den er desværre ikke egnet til indendørs dyrkning.
Jeg håber, du vil dele lidt om opsætningen og udviklingen af din “svampefarm” herinde.

Mvh Julie

1 Synes om