Dyrksvampe i skyggebed

Hej med jer

Er der nogen der har erfaringer med at dyrke svampe i et skyggebed? er der nogle “does and don’ts” man skal være opmærksom på.

Vi har planer om at alægge et skyggemed med bregner og lidt vilde blomster hvor svampe måske kunne trives godt i bunden podet på lidt træflis af løvtræ.

1 Synes om

Hej @JKRST

Velkommen i forum :mushroom:

  • Jeg vil lige videregive min erfaring med at dyrke på friland.
    Det er absolut muligt at dyrke svampe i et bed med løvtræsflis.
    I naturen er der andre som godt kan lide svampe, ex snegle, der er fluearter der ligger æg i svampene, og laver der spiser dem inde fra. Klumper af mycelium ( “svampens rødder”) suger fugt til sig, så her er lækkert for Bænkebider at bo, og en bunken af træflis er spændene for fuglene at undersøge, for her er nok lidt insekter at finde. :upside_down_face:
    Nok om udfordringerne, det vil være en fordel at Svampebedet er et sted hvor man har mulighed for at tilse det dagligt, for når der kommer svampe er det med at komme før sneglene.
    Jeg dyrker Østershatte på træstammer, en skyggefuld plet i haven det har været et fint efterår til det . - . i efteråret fik jeg lavet en “svampeseng” af halm og træflis i den er der podet Wine Cap jeg kan se myceliet har bredt sig fin, så nu er det bare at vente, Solsortene leder efter insekter mellem halm og flis så jeg har lagt et net over.

Håber du kan bruge dette svar til at komme vider. - læg gerne lidt fotos af dit svampe bed her, vi vil gerne følge med.
Mvh. Bendt :mushroom:

2 Synes om

Hej @JKRST. Velkommen til! Som Bendt er inde på kan du også lave en lille “skov” af kævler podet vha. dyvler mellem dine planter i skyggebedet. De er også gode, hvis du vil dyrke Shiitake.
Mvh Julie