Svampedyrkning i fyrretræ

Hej alle I kloge mennesker,

Jeg har netop færdiggjort et træprojekt, hvor jeg har en masse høvlspåner fra ubehandlet fyrretræ som rest. Jeg ville godt kunne køre dem på genbrugspladsen, men så kom jeg til at tænke på, om man kunne dyrke svampe i dem udendørs? Og i så fald: Hvilke svampe, og hvornår starter man? Jeg har ca. 1000 m2 have, som har både sol, skygge, tørre steder og fugtige steder.

Jeg har prøvet at finde svar på mine spørgsmål i forummet, men der er ikke så mange tråde om dyrkning af svampe på nåletræ. Er der nogen der kan hjælpe mig med at få gjort mine træspåner lidt nyttige?

Mange hilsener,
Thomas

Hej @ThomasE
Jeg leger selv lidt med dyrkning af spisesvampe i min have. - Brug af fyr/grantræ til dyrkning af spisesvampe er ikke at anbefale, der er en lille “granhat” som jeg formoder vil kunne gro der, men der er ikke meget mad i den.
Mvh. Bendt

Hej Thomas

Tak for dit gode indlæg. Det er fordi der naturligt er mange garvesyre m.m. i nåletræ, som gør det svært nedbrydeligt, at der ikke kan dyrkes mange spisesvampe i det. Desværre.
Måske du kan bruge dem i haven som jorddække istedet?

Mvh Julie

Hej Bendt og Julie,

Mange tak for svar. Det er virkelig dejligt, at I vil bruge jeres tid på at hjælpe andre!

Det er ærgeligt, at jeg ikke kan bruge mine spåner til svampe, men så er der vel ikke andet at stille op end at lave projekter i løvtræ fremover :blush:

Spånerne ryger i stedet på havestierne.

Rigtig god aften!

Mange hilsener,
Thomas

1 Synes om