Svampe med dyvler?

Jeg har tidligere prøvet at dyrke svampe på stamme af bøg. Lavede det med mycelium under låg i toppen. Der kom østershatte 2 gange. Så prøvede jeg kejserhatte. Der kom ingen. Alt er kasseret. Nu vil jeg prøve igen. Jeg har nogen bøgestammer der er fældet sidst i februar og står i min lukkede garage. Kan man ikke dyrke kejserhatte udendørs i Danmark? Jeg var ikke så vild med østershatte. De har så dybe ribbe og derfor svære at gøre rene hvis de er beskidte. Men jeg vil jo også gerne have held med mine svampe. Måske jeg skal prøve med dyvler. Jeg har rigelige stammer hvilke vil I anbefale?

2 Synes om

Hej @brimor - velkommen til , jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål ud fra den erfaring jeg har samlet mig. :mushroom:
Nogle gode bøgestammer du har til din svampedyrkning . Kejserhat har jeg ingen erfaring med, og jeg har ikke set nogen video på YouTube hvor der dyrkes kejserhat på friland.
Selv dyrker jeg Shitakke og Østershat på stammer, jeg har ikke udfordring med at svampene bliver beskidte evt. fordi mine stammer står op. :sunflower:
Du har tidliger brugt en metode hvor du skære et “låg” af og ligger mycelium under, lidt som “totemmetoden” jeg syntes den er meget effektiv, jeg har lagt en film på Youtube der kan du se hvorledes det også kan gøres. :mushroom:
vælg en metode der lige passer dig, men før du poder dine stammer ville jeg ligge dem i vand et døgn, så tørre de ikke så let ud i sommer.
Jeg har lidt dyvler med Alm. Østershat som er klar, hvis det har din interesse.
Ønsker dig Happy grow :slight_smile: og god høst . :mushroom:
Mvh. Bendt - Fyns Ø Svampe :mushroom:

2 Synes om

Hej @brimor.
Jeg vil også anbefale metoden med dyvler - så kan du sprede myceliet mere ud i stammerne, så det får bedre fat. Jeg ved ikke, hvordan Kejserhatte er til udendørs dyrkning, men østershatte og Shiitake går godt med bøg.

Hvis du sætter stammerne lodret (som @bendt også foreslog, så du undgår problemet med jord i østershattene), kan du også med fordel grave bunden af bøgestammen ned i jorden. På den måde kan de trække fugt fra jorden, og tørrer mindre ud. Det kan også være godt at vande stammerne ind i mellem (og så sætte dem et skyggefuldt sted, selvfølgelig). Jeg tænker, at det måske er pga. udtørring, at du ikke fik så stor en høst sidst.

Held og lykke med det.

Vh Julie

1 Synes om

Tak for svar. Dem vil jeg gerne prøve, men er det de hvide, gule eller brune? Måske jeg også skulle prøve en portion under låg igen? Jeg havde gaffatape rundt om skiven og går ud fra at det kan tages af når først første østershatte har meldt sig? Shiitake vil jeg også prøve da de ligner en rigtig svamp og ser spændende ud (Champignon) jeg går ind og bestiller når jeg lige hører fra jer hvilken sort østershatte jeg skal vælge. Der er prisforskel, er de dyreste østershatte de bedste? Jeg vil bruge alle stamme, så jeg kan jo have forskellige slags og jeg graver dem ned så de står oprejst i skygge. Hvilke. Længde af stammerne er optimal? Mvh Britta

1 Synes om

Hej. Det er gået sådan for mig at bøgestammerne stadig står i min lukkede garage helt fra februar, så jeg er klar over de skal ligge godt i en pose med vand. Skal jeg lade være at bruge dem eller er de stadig gode til at dyrke svampe i?

1 Synes om

Hej @brimor
Så blev det september og højsæson for svampe igen :mushroom:
Hvis træet har stået så længe vil jeg ikke bruge det.

  • kan det bruges ? det kan det faktisk godt, men for at sikre at den svamp man poder på træet klare sig vil jeg anbefale at træet steriliseres eller pasteuriseres, = behandles i en trykkoger eller koges, det kræver en STOR gryde, - det nemmeste vil være at du saver dig et par nye stammer :+1:
    Mvh. Bendt :mushroom:
1 Synes om

Hej @brimor. Hvis stammerne ser fine ud (ikke sorte eller på andre måde “svampede”) ville jeg prøve at bruge dem alligevel, hvis du ikke lige kan lave nogle friske. Måske med mange dyvler - så har din svamp de bedste forhold for at vinde “konkurrencen”, hvis der alligevel skulle være andre svampe.
Se evt. guide her: SvampeDyvler - sådan gør du

Ift. typen af østershatte, så er den “hvide/brune” som egentlig er almindelig østershat, enten i varianten ‘SPOPPO’ (der ikke kaster sporer), som vinterøstershat (giver frugtlegemer om vinteren) eller sommerøstershat (giver om sommeren) bedst egnet til vores udendørs klima.

Held og lykke med det.

Mvh Julie

2 Synes om

Tak Julie. Stammerne har stået tørt så andre svampe har ikke haft mulighed for at tage over. Jeg kan ikke lige få nye stammer. Så jeg tror det går så.

2 Synes om