DyrkningsKit med østershatte - gode råd og vejledning

I indlægget her, kan du læse mere om, hvordan vi plejer at gøre, når vi sætter gang i vores DyrkningsKits med gule eller hvide østershatte. Så hvis du synes det er lidt svært, er der hjælp at hente her. Du må også meget gerne dele dine egne erfaringer!!

DyrkningsKittet kan enten bruges til at dyrke østershatte på halm eller på kaffegrums.
Hvis du sætter det i gang med halm, skal du bruge hele den medfølgende pose mycelium (ca. 100g - du kan også prøve med mindre, så tager det bare længere tid og risikoen for kontaminering øges en smule).
Hvis du derimod vælger at gå direkte i gang med dyrkning på kaffegrums, rækker det medfølgende mycelium til 2-3 kits med kaffegrums. Du kan sagtens bruge dine egne brugte beholdere - svampene er ligeglade med, hvad de gror i - bare husk at de skal kunne desinficeres.

Hvis du vil dyrke dine østershatte på halm, kan du hvordan vi plejer at gøre her:
DyrkningsKit med østershatte - sådan gør du med halm

Vi har også en guide til, hvordan du dyrker østershatte i kaffegrums - den finder du i indlægget her: Pasningsguide til DIY-svampekit.

1 Synes om

Hej :blush:
Kan det passe at to af isboksens huller med frugtlegemer går i “dvale” mens svampe vælter ud af det tredje?



Hilsen Sarah

Hej Sarah.

Det kan det godt. I dem vi sætter over kommer der svampe ud af 1-2 i gennemsnit, og i sjældne tilfælde alle tre på en gang.

Svampene kører i “cyklusser” og i næste høst, vil der formodentligt komme svampe ud af de to andre. Prøv at forstøve ind ind i hullerne, og sæt tape på dem.

@Julie har du noget at supplere med?

vh
Mads

Det ser ud som om østershatten har satsets på at få én omgang gode frugtlegemer i gang i stedet for at ende med flere ufærdige, som så ikke (i teorien, da dette er en sporefri variant) kan sprede sporer - hvilket jo er svampens pointe med at lave frugtlegemer. Måske det er fordi miljøet har været for tørt? Det kan måske også hjælpe, at den næste gang står oven i tallerken med vand.

Hej Tagtomat
Jeg har nu høstet to gange fra min svampeboks på halm. Første gang var der forholdsvis små gule østershatte ud af alle tre huller. Efter ny tape spirede det fra det ene hul igen mens vi var på ferie, så der var godt med sporer på bordet. Spørgsmålet er nu om jeg bare skal tape på igen og vente, eller om svampene skal have ny næring fx i form af kaffegrums?
Jeg kan ikke finde noget om “genstart” her på forumet.
Kh Tom

Hej @TMS. Tak for dit indlæg! Det er en god idé, at lave en tråd om “genstart” - det vil jeg helt sikkert gøre.
Du kan prøve, at tage hele blokken op og vende den på hovedet ned i bøtten igen, så giver de nogle gange en gang mere. Hvis myceliet er koncentreret hvidt, kan du også dele det op i flere bøtter og fodre videre med kaffe.
Vh Julie

Jeg har nu vendt hele indholdet rundt. Der er faktisk primært mycelium i toppen - nu bunden. Jeg ved ikke om det vil fordele sig eller om det afhænger af, hvor meget næring der er tilbage i halmen?