Kejserhatte som mangler noget

Hej

Jeg har nogle kejserhatte som er på vej i en spand, som står i et lille drivtelt med 80% fugt og en lille ventilator, men som I kan se på billedet ser det ud som at de ikke arter sig normalt eller???


Mvh
Speednissen Svampebob

Hvordan holder du fugtigheden oppe, er det ved en mister/fogger?
De ser en smule stuppy ud, men det ser også tidligt ud. hvor længe er det siden de stak snuderne frem ?
Hvordan med temperaturene ?

@Speednissen

Kan du beskrive lidt om hvad du dyrker dem på? Om det er med mycelium eller flydende kultur eller hvorledes? Og hvad er substrat mm.?

Jeg har ikke selv fået kejserhatte til at virke, så kan ikke komme med så meget feedback.

/Mads

1 Synes om

Hej
De er dyrket i en spand med hampstrøelse. I groteltet er der vand i en stor bakke i bunden, og jeg spøjter flere gang om dagen, også på siderne af teltet og temp. ligger omkring 19-20. Når jeg i dag ser på andre billeder af kejserhatte, så tror jeg i virkeligheden bare di skulle have haft en større “hul”, da de fylder lidt mere end østershatten og har en pæn stok.
Min erfaring hampstrøelsen er nu rigtig god. Lægger et foto af en lille sæk med alm. østerhat, som har stået i hjørnet af mit værelse på en bakke med vand, og de bliver forstøvet flere gange om dagen.
mvh
Speednissen Svampebob

1 Synes om

Hej Nissen, du kunne overveje et lille “mini drivhus” og en lb88 eller tilsvarende forstøver, de kan fåes virkeligt billigt på dba…
Grunden til lb88 er fin er blandt andet fordi man kan sætte en timer på strømstikket og så glemmer de fleste versioner ikke indstillingerne du sætter. Så har du konstant fugtighed og med de 4 liter en lb88 kan ha, kan du køre nogle dage inden du skal fylde på (hvis den er timet rigtigt)
Dine svampe ser rigtigt godt ud!

1 Synes om

Hej
Jeg tror faktisk at de er helt normale. Se foto fra idag. Det varer ikke længe før de skal smages.
Jeg har sat en lidt større sæk over med hampestrøelse og vil lave et større hul til dem når de vil ud.
mvh
Speednissen Svampebob

3 Synes om

yes :mushroom: ser fine ud :+1: fine kejserhat

1 Synes om

Er det på hampestrøelsen du fik fra os? Podet med mycelium eller med Flydende kultur?

Ser godt ud

/Mads

Hej Mads
Det er på hampstrøelsen med mycelium.
Den har stået i mit lille drivtelt, som har fået en lille ventilator på som kører hele tiden, da den kun flytter meget lidt luft. Der holdes ca. 88 % derinden da der er en bakke bunden med vand og jeg bruger forstøveren flittigt.
Jeres hampefibre er jo sat i gang, men det går meget langsomt. Jeg er bange for at det er for vådt. Der kommer en klam lugt fra dem. Der er lidt gang i dem, men det går langsomt.
Det er lige før jeg vil sende dig en pose med det hampstrøelse jeg har så god erfaring med?
Mvh
Speednissen Svampebob

1 Synes om

De ser super fine ud!

Hej
Jeg har fået en ide, som I gerne må melde ind på:
Mine kejserhatte blev jo fine i første knæk. Hullet i spanden låg var dog ikke så stort. I andre har nok også erfaret, at dyrkning i spande godt kan give nogle små babyer, som prøver at blive store under låget, selvom der ikke er noget hul, og ofte går de også hurtigt til. Men hvad nu hvis man udnyttede dette og lagde et dække på det rigtige tidspunkt over babyerne, så der kunne være fuld iltning, men samtidig være fugtbevarende.
Jeg har taget låget helt af nu (se foto) og der jo masser af små babyer, som gerne vil vokse.
Jeg vil lave en ny spand med hampestrøelse og kejerhatte, og lave bittesmå (jeg tænker 0,5 cm og med tape) huller rundt omkring spanden, men l låget lidt mere ilt. På den måde kan der være fin iltning overalt, men at svampene bliver tiltrukket overfladen.
Og så holde øje med overfladen efter 15-20 dage, og når så de første anlæg viser sig, så dække det med et lille lag pasteuriseret “kokosjord”, som kan give sige ud for en jordoverflade.
Hvad tænker I??

mvh
Speednissen Svampebob

3 Synes om

Ohhhh ser godt ud :+1::mushroom:

Er det dyrket på de hampefibre jeg sendte, eller er det strøelsen du fik fra et andet sted?

Er du frisk på at lave en detaljeret guide til Kejserhatte? Måske vi sammen kunne få det lavet, så kan vi få skabt en specifik hjælpeside til kejserhattene.

/Mads

Hej Mads

Jeg vil med glæde hjælpe til med en guide, men for at være helt ærlig, syntes jeg ikke jeg har gjort noget specielt anderledes, end jeg gør med alt andet (andre) østershatte. Strøelsen er det her (Hampstrøelse - HesteGrovvaren - Aalestrup Hobbyfoder), som jeg dog har fundet billigere andre steder, men så ikke er via nettet.
Kejserhatte er jo en art østershatte, men min erfaring er bare at de tager lidt længere tid end de andre, så tålmodighed er det der skal til. Jeg tænker dog de fra naturens side er mere til at vokse lige op. Så jeg er lidt spændt på mit eksperiment med at lade dem vokse op i toppen af en spand og når de er klar, så fjerne låget og lægge et “tæppe” af kokosfbre for at holde på fugt, give masser af ilt, og give dem en fornemmelse af “jordoverflade”.
Men der går nok lige 4 uger før jeg har et billede af hvordan det går an.
Jeg tror dog også på dine fibre, men den sendning jeg fik, har fået for meget fugt, så de har måtte flytte udenfor, da de stank så ganske forfærdeligt. Måske de kommer igen når temperaturen stiger. Der var en lille smulle gang i dem alligevel.
Ellers vil jeg sige at de går fint med svampene i mit værelse. Vi har rigeligt til eget brug, og giver glædeligt ud til kollegaer og venner, og det bare så fedt at høre om deres betagelse og begejstring over naturens under. Jeg tror sikkert på at de er en af måderne på at få mennesker til at få øjenene op for vores natur og få en fornemmelse af, at hvis den skal overleve, så må vi alle byde ind og give afkald på meget af den luxus som er dejlig nok, men desværre kræver så stor indhug i vore verdens ressourcer.
mvh
Speednissen Svampebob

2 Synes om