Pasning af østerhattefarm i juleferien

Hej
På skolen dyrker mine elever gule og blå østershatte i 14 store skyrplastikbøtter med tre 2x3 cm huller på siden dækket af tape. De står i en glasmonstre i en lidt kølig og mørk aula. Vi har lavet lag af mycelium og kaffegrums og bøtterne er efterhånden fyldt helt op. Det ser ud til at svampene udvikler sig fint og der begynder at komme små babysvampe frem på ca. 5 af bøtterne. I to af bøtterne var der en lidt blålig svamp som jeg har fjernet.

Vil gerne fuldføre projektet så vi får mulighed for at høste svampene og lave en lille ret. Er dog i tvivl om hvordan svampene skal passes de næste 14 dage og hvad jeg kan gøre for at det lykkes. Tænker på om svampene ikke får fugt nok og bliver tørre?

Har I nogle gode forslag til hvad jeg kan gøre?

2 Synes om

hej @Christina . . . Jeg skal prøve at svare ud fra den erfaring jeg har gjort mig ved at hjemmedyrke østerhatte .
Alene hjemme i 14 dage, :slight_smile: er risikabelt. det vil være meget øv hvis projektet køre af sporet nu svampene er på vej.
Der bør opretholdes en luftfugtighed på over 55 %. svampene er på vej skal der tilføres frisk luft ( nyt ilt) det er svært at give et nøjagtigt svar på hvor meget, tænker at luften bør udskiftet 1 gang i timen. Hvis der ikke er ilt nok vil svampene blive lange, tynde og hovedsalig bestå af “svampestok” som er den kedelige del af Østerhat, men vil kunne tøres og bruges som Ommami-kryderi i forskellige retter.
Lys og temperatur er ikke de største parameter her.
Mit råd vil være at placerer alle svampebøtterne “udendørs” med det mener jeg et skur/drivhus eller ligene, her vil være køligt, godt luftskifte, høj luftfugtighed, . . . kikker jeg på vejrudsigten kan jeg se mulighed for ned til -1 grad en nat, men tænker at hvis de står overdækket at det ikke er nogen problem.
Skulle jeg efterlade mine svampegro i to uger nu kom de i drivhuset eller Brændeskuret.
Dejlig Jul til jer. - håber mit svar giver menig - eller skriv gerne igen, Lykkedes jeres projekt ser vi gerne lidt fotos
Mvh. Bendt

2 Synes om