Svampestige - Østershat-reol - Dyrknings-rum

Vil lige vise - i min kælder : :upside_down_face: Nej det er ikke en gl. tallerkenrække men tæt på. Det er mit forsøg på en “svampestige” / " Svampereol" Her kommer halmposerne ned når myceliet har bredt sig ud i halmen, og klar til at give svampe. I min kælde er ca 12c` og luftfugtighed på 50 +

3 Synes om

Hej Bendt

Hvor er den smart. Tror du svampene vil gå ind og spise af træet i reolen, eller går de kun på fugtigt træ?

/Mads

1 Synes om

Ja svampesporer har mulighed for at sprede sig ud i kælderen og sætte sig på denne træ-reol eller andet træværk i kælderen​:+1:, nej svampene kan ikke gro i træet, fugtighed-% inde i træet er for lille, og hvis træet ex. efter en oversvømmelse blev vådt er det ikke sandsynligt at sporerne kan spire fordi træ til byggeri ofte er lavet af nåletræ, og det kan østershatte ikke gro på. :mushroom:
Vh. Bendt :sunflower:

1 Synes om

lige en opdatering nu 12 dage senere - Det er højtryk og sol udenfor - derfor svært at holde en tilpas luftfugtighed over 45 %, så jeg må hælde lidt vand ud på gulvet for at svampene ikke tørre ind. :mushroom: :two_hearts: Vh. Bendt

1 Synes om

Hej Bendt.
Det ser interessant ud.
Er der noget lys i din kælder?

Vh nh

Hej nh.

Ja der er et lille vindue, og her i sommerhalvåret er det nok.
Er dit “gro-rum” helt mørkt kan du sætte en lille Led pære op der lyser 5 til 8 timer dagligt. der er ikke behov for stærktvækstlysmen kan du se ud i rummet med dine øjne kan svampen også finde vej ud af dit grosæt. :mushroom: :sunflower:
Mvh. Bendt

1 Synes om

Hej Bendt

Tak for hurtigt svar.
Godt at vide.

(Mit kælderrum er bælgmørkt) .

Vh nh

1 Synes om