Dyrkning af svampe på nælder

Sig endelig til hvis jeg skriver for meget men er bare glad for dette forum og at dele tanker med andre ligesindede.
Jeg er stille og roligt i gang med at prøve mig i kunsten at lave snor af nældefibre, det kunne jeg skrive masser om men det er dog ikke det jeg vil med dette indlæg.
Jeg bruger ældre nælder til det da fibrene der er bedst, for at få fibrene skal jeg skille dem fra den træ agtige indre, og det er her jeg begynder at tænke svampe dyrkning ind, fordi for at lave en ordentlig del fibre skal der ret mange nælder til, hvilket giver utrolig meget af den træagtige indre, jeg har set på billedet fra @Speednissen opslag om dyrkning på hamp og de ligner meget det jeg sidder til overs med fra udvinding af nældefibrene, jeg tænker næste år når jeg igen skal samle nælder at jeg vil forsøge mig med at bruge rest produktet til svampe dyrkning, men ville blot høre om nogle tilfældigvis havde prøvet det eller hørt om nogle der havde? Og hvordan ville i evt gøre det, bare ligesom med hampen?


Vedlagte billede er et billede af hvordan det indre fra nælderne ser ud

2 Synes om

Ohhh super ide - ja det tænker jeg nok også kan bruges til dyrkning af Østershatte .

2 Synes om

Kære @Ezra

Det er da en super ide. Og du skriver på ingen måde for meget herinde.

Ideen med hele forummet er at man kan dele sine tanker og ideer ifht. dyrkning osv., så vi sammen kan blive bedre og klogere på dyrkning.

Som du selv skriver så ligner fibrene meget de grove fibre fra hampen, og du kan følge anvisningen til dyrkning af østershatte for at få dit forsøg op at køre.

Der er lidt forskellige tråde herinde på forummet du kan dykke ned i:

Og selve vores produkt med hampefibre finder du her

Du kan jo teste dine nældefibre ved at findele dem, koge dem i 5 minutter, lægge dem i et syltetøjsglad med lidt mycelium, og se hvordan myceliet spreder sig. Tag gerne billeder af hele processen og del dem her.

God dyrkningslyst
/Mads

1 Synes om

Tusind tak, bliver bare altid bange for at folk synes jeg fylder for meget, men jeg tænker jeg vil se om der er flere nælder tilbage i år, som kan bruges og så evt forsøge med en lille portion for at se hvordan myseliet reagere på det.

1 Synes om

Hej @Ezra - det er kun fedt, at du deler dine idéer og tanker herinde!! Jeg glæder mig til at høre, hvordan det virkede med nælderne. Mvh Julie

2 Synes om