TagTomats nye substral: Hampefibre - Tråd til at samle erfaringer

Hej
Jeg har lige fået et testsæt fra Tagtomat med 4 poser hampefibre og har her til aften stereliseret dem alle og fordelt i 4 groposer med rød-, gul- og alm. østershatte + 1 Lion’s mane.
Hampefibrene vejer næsten intet når man får det med posten, men når det har suget vand, syntes jeg faktisk at det meget nemt slipper vandet igen når det sies. Tilbage står man tilbage med en sjov konsistens. Der er en lille smule strå, som ligner dem jeg lige har omtalt i en anden tråd, men størstedelen er fiberne, som minder meget om de trådalger man kan finde i søer med højt indhold af næringsstoffer. Det bevirker, at konsistenen er en del klumpet og meget kompakt.
Hvis man tager en skovl og går ud i skoven og graver en ordenlig portion jord op, ja så syntes jeg der er meget tæt på den samme konsistens.
Jeg tror virkelig på den, da mine erfaring med småtsnittet hamp er god og at der er masser af “krudt” i det, men her bliver det så meget mere henad svampenes levesteder, når man tænker på tætheden af substralet. Træstammer er squ rimelig hårde og gammelt skovbund er også gennem tiden meget tæt.
Så det bliver spændende at følge poserne.
Jeg skal nok følge op om 10 dages tid og fortælle hvordan det går.

Kom lige til at tænke på om psydeliske svampe bliver endnu bedre ved at gro i hamp :crazy_face:

mvh
Speednissen

2 Synes om

De ser rigtigt fine ud.
Har du inokuleret med flydende kultur, eller er microporetapen sat på for at give lidt frisk luft til substratet?

Hej Ketil

Så langt er jeg ikke kommet endnu, at jeg kører med flydende kultur;-)
Men da substratet er meget kompakt tænkte jeg at gå med livrem og seler og har lavet bitte huller til lidt ilt.
mvh
Speednissen Svampebob

Det tror jeg er en god tanke, det med livrem og seler, held og lykke med eksperimentet, det bliver spændende at se hvad hvordan det kommer ud i den anden ende!
Jeg er personligt ret spændt på de pindsvinepigsvamp :slight_smile:

Jeg har også haft gang i nogen af de her kits fra tag tomat, og ja når man får det ligner det nærmer bare en stor pose nuller mænd med lidt strå i.
Jeg har lavet 2 bøtter indtil videre (sommerhat og floridahat) og givet en til en ven som synes det lyder vildt spændende, så hendes mening skal jeg også nok videre give.

Jeg fulgte vejledning som er ganske udførlig, dog synes jeg efter at lave siet det at det stadig var meget vådt så jeg klemte det inden det blev puttet i en bøtte.

Fibrene bliver nærmest til en stor klump når de er våde så det skulle skilles lidt ad for at lagene, men det var heller ikke noget problem, og så passer sådan en pose helt perfekt til en bøtte hvor der har været juleskum i :sweat_smile:



Men indtil videre virker det også som et rigtig godt starter kit, og ligesom @Speednissen er jeg også spændt på at se hvordan de kommer til at udvikle sig.

1 Synes om

@Speednissen @ketil @Densuresok @Bendt

Kære alle fire

Det ser godt ud, og fedt at I er i gang.

Den guide jeg lagde ved er vores “oprindelige” guide til snittet halm, hvor vi blot har ændret ordet til hampefibre. Ideen er at når vi har testet færdigt, så reviderer vi guiden så den får de forskellige fifs med.

Ifht. den strøelse som I også går og leger med, så kan det jo være fint at fortælle folk de forskellige erfaringer der er skabt.

Glæder mig til at se næste trin i processerne.

God dyrkningslyst
/Mads

1 Synes om

Hej

Indtil videre går det langsomt, og der kommer en fæl lugt fra poserne. Det fik ellers sterilisering i ½ time ved 75 grader. Måske det er for vådt, selvom der ikke ligger vand i bunden af poserne.
Håber jeg kan holden stanken ud, da der er liv i poserne. Vender tilbage om en uges tid.

mvh
Speednissen Svampebob

1 Synes om

Det kunne måske være en ide at bruge nogle træpiller i bunden af spand/pose som fugt buffer.
Det gør jeg med unicorn bags når jeg laver større mængder rug. I tilfældet af at man smider det i en transperant pose, kan det også være en rigtig fin måde at se om man har ramt i nærheden af field capasity (hvis de ik bløder specielt meget op) eller om man har for meget vand i( hvis de falder helt fra hinanden)

@speednissen Er 75 grader ik pasturisering, jeg mener vi skal op omkring 121c før der snakkes om sterilisering :slight_smile:

Min med sommer Østershat er i fuld gang, min Florida Østershat er ikke helt lige så hurtig men jeg kan se der er gang i den under låget og bag tapen.


Da jeg pakkede min bøtter klemte jeg vand ud af fibrene med hænderne inden.
mine lugter ikke indtil videre.

2 Synes om

@Densuresok
Det ser super godt ud!

@Densuresok @Bendt
Hvordan så tidsrammen fra inokulering til svampene stak snuden ud og begyndte at skuppe tapen væk?

Det kunne måske være en ide at undersøge om en spand(hvor der er langt til bunden) kontra en slik kasse(hvor overflade arealet er markant større) måske er noget som gør en forskel? Bare en ide/teori.

@Densuresok @Speednissen
Kunne i måske komme ind på hvordan i behandlede substratet inden i inokulerede det? Hvilken tilgang i tog så vi udforske de to fremgangsmåder :slight_smile: ?

Her fra er status at der ser ud til at være bevægelse i tingene, det er stadig ret tidligt i procesen, men gennemsnits temperaturen ligger omkring 20c og fugtigheden omkring 50%. Jeg tænker ik det giver mening at flytte spandene over i et martha telt når de kikker frem, så jeg tænker de ryger op i stuen eller ud i en af de ikke temperatur styret bygninger uden for når det kommer der til.

Hvis der gemmer sig en nørd i en af jer, kan jeg sagtens dele lidt indsigt i hvordan man sætter en raspberry pi, eller hjemme server op i samarbejde med nogle micro controllers til at overvåge hobbyen…

Ha en rigtig god aften og pas godt på hinanden :slight_smile:

2 Synes om

Kære alle

Hvor er det gode ting I deler.

@ketil Der kunne laves en separat tråd med Raspberry pi / Arduino ting. For et par år siden lavede vi nogle ting med Arduino, og jeg tror vi kan finde koderne mm. frem igen.

/Mads

Jeg har arbejdet med arduino/espressif udtyret i en hel del år, og har i den seneste tid fulgt det her projekt som sammenligner diverse sensore som falder inden for svampe gronings “parametrene” Test i2c humidity sensors - Arduino - WIKI
Det er ret omfattende og hvis man bladre igennem de forskellige “test versioner” kan man se at gutten der laver det tager det ganske seriøst.

Omkring kode er jeg frisk på at dele og snakke omkring den slags, jeg supportere gerne kode og præsentation af data hvis man ønsker det. Jeg arbejder primært med linux stacks og har undervist i et par såkaldte hackspaces on and off, så der er mulighed for at knap så nørdet folk stadig kan være med :slight_smile:
på nuværende tidspunkt er tanken mest at lave en “stack” som kan bruges til at præsentere realtids data og alarmere hvis noget skrider…om det så er udsving i temperatur eller fugtighed. Enten baseret på lora eller wifi.

kan du hjælpe med oprettelse af sådan en tråd?

1 Synes om

Hej Kitel
Med kejserhatten tog det lidt længere tid end de andre østerhatte. Min oplevelse var at der gik 25 dage før de stak op og det tog 1½ uge før de var plukkemodne.
Jeg har lige sat nogle Floridaøstershatte over i en dyb spand og i en “flad” spand, så ser vi om der er forskel :wink:

mvh
Speednissen Svampebob

1 Synes om

@ketil Beklager den lange svar tid

Nu har jeg fået udbytte fra begge mine første gang,


Jeg startede min Florida Østershat d. 6/1 og de kiggede frem d 18/1
Sommer Østershatten startede jeg d. 5/1 og den kom frem d. 14/1.
Hvad angår hampfibrene så pasteuriserede jeg dem som der stod i vejledningen med 70-80 grader varmt vand, brugte ca 4 liter vand og mener jeg lod det så i vand 15-20 min, efterfølgende lod jeg det dræne og inden jeg pakkede mine bøtter klemte jeg alt det vand ud jeg kunne med hænderne.
Det blev pakket i lag, det virkede ikke som om det var noget man kunne blande sammen inden det kom i bøtten

3 Synes om

Hej
Jeg har måtte smide mine ned i brændeskuret pga lugten som blev for slem. Der var ikke meget gang i den.
Jeg har nok haft for meget fugt og det er nok heller ikke blevet pasturiseret ordenligt selvom jeg gjorde mig umage.
På dine billeder ser der ud til at der er gang i groningen og der er kraft i substratet.
Jeg har gang i en masse forskelligt i hampestrøelsen, og skal nok sende billeder når det er kommet lidt længere.
Mvh
Speednissen Svampebob

3 Synes om

@ketil Jeg kan godt oprette en tråd, jeg skal lige have fundet vores gamle ting frem, så gør jeg det. Ryk mig gerne hvis jeg glemmer det :slight_smile:
/Mads

1 Synes om

Du kan jo altid køre videre med dette produkt ude i haven, som fås bla hos NAG Nordsjælland foderstof butik som heste strøelse, man kan også få halm piller der.
Fordelen er at de allerede er desinficerede/autoclavede !
Har satset helt bed med hampestrøelse aske, kalk, sirup, koks, anemoner, bøge træ i bonzai, elm, ask og pil i pærevælling. Har hældt aske vand over for morkel sporenes skyld :wink:


Har lavet micro klima bed med ting fra skoven og hampestrøelse.


Mycelium har blå tryk sværte fra pappets imprenering siddende på myceliets yder spidser og man kan stadig se mønsteret fra pap kassens nummerering der i ventsre side , sku lidt mærkeligt :wink:

Myceliet er fra Kejser hat købt i Kvikly Helsinge. bare friske svampe choppet op mellem fugtig flytte kasse pap.

1 Synes om

:two_hearts::mushroom: fin indsats - jeg er ikke med her - kunne jeg blive opdateret - hvor kommer Morkel sporene fra og hvad er det for et myceliun ?

Morkel mycelium fra HelenesMushrooms lithauen via Etzy, free shiiping og e-book for 52 danske kr. Har ikke modtaget endnu men varen er afsendt, forventet modtagelse d 28 april.
Myceliet er fra Kejser hat købt i Kvikly Helsinge. bare friske svampe choppet op mellem fugtig flytte kasse pap.

Video om morell grow udendørs der bare er for nice, det sku ikke raket videnskab, bare et par moreller lidt ingredienser og en blender :wink: UrbanFarmer. Ved ikke hvorfor video stopper på siden før kapitel om Hvordan man gør. Måske den bare ikke var uploaded rigtigt, ? Men bare genstart og gå til stoppet så kører den videre!

Og så undrer jeg mig stadig over hvilken idiot der før i tiden navngav den giftige Morkel navnet “Spiselig morkel”??
Hvad er det ??
Nu er der en anden idiot der har navngivet den “ægte morkel” som om det bedre.
Mener “ægte morkel” navn kunne få nogen til at tro det den spiselige ??
Over there er det lige så slemt, i Canada hedder giftig stenmorkel Beaff steak morell ??
Igen totalt misvisende.
Er det fordi man i alle lande vil forvirre svampe samlere fra at holde nalderne fra den eftertragtede spise svamp eller er de bare navngivet af idioter i alle lande med vilje ??

2 Synes om

Spændende, glæder mig til at se hvad det ender med

1 Synes om