Svampehaven forsøg version 2.0

Grammatik er ikke min stærkeste side.

Hej SvampeNet.
Jeg har hygget lidt i haven i dag, men før jeg kommer der til er der måske brug for en forhistorie.

I slutningen af sidste år inokulerede jeg omkring 4 kilo softwood brænde piller i en 15-20 liters plastik kassen. Jeg lod den aldrig komme i “fruting conditions” men lod den derimod gro i omkring 1 månedes tid ved at læsse et nyt lag substrat på hver gang den så ud til at nå overfladen (sådan lidt lasagne agtigt)

    1. Myceliet er ved at forplante sig i træ smulden og gror glædeligt op af siderne. Dette skyldes ofte det fordelagtige mikroklima der finder sted.

      .
    1. Myceliet er ved at nå overfladen, inden længe introduceres et “lasagne lag af spagnum og træ”

      .
    1. Jeg satte gro kassen ned en flytte kasse for at minimere lys og holde lidt på varmen, som i kan se er der ret meget fart på kassen nu i højre side af billedet og der skal overdækkes

      .
    1. Jeg tilføjer et lag af spagnum(uden næring vigtigt! og herefter et lag af pasturiseret sagsmuld fra “softwood” piller.

Denne process gentog jeg indtil kassen var fuld med omkring 5 centimeter til toppen, dette tog omkring 1 månedes tid hvorefter jeg tog min “myceliums lasagne” med op i baghaven til vores gamle fårefold. Og begravede den i en blanding af hø og 20år gamle efterladenskaber fra de tidligere beboer der oppe.

Her ses resultatet, første flush den 21 november 2021.


Jeg kunne godt ha tænkt mig at ha taget nogle flere billeder af de efterfølgende flushes, men nogle gange går tingene desværre alt for hurtigt. der var omkring 3 flushes før det blev for koldt og jeg tror myceliet gik i dvale.
.
Nu kommer vi så til version 2
Jeg havde en kort sludder med Bendt over chatten for et par dage siden omkring temperature og hvornår tingene var ved at være klar til at kunne komme uden for. Jeg gik derfor op til folden her til morgen for at checke til situationen og fandt følgende

Myceliet klarede sig hen over vinteren og har sat en rigtig fin og meget rubust svamp, den var næsten ik til at rive eller trække i.
Så nu har jeg gjort følgende.

.

Men ja, det min lørdag indtil nu :slight_smile: Hav en rigtig dejlig start på det nye år og pas rigtigt godt på hinanden derude.

2 Synes om

@ketil Tak for udførlig beskrivelse , det bliver spændene at følge :+1::mushroom:

1 Synes om

Spændende, hvem der bare havde alt den plads :grin:

1 Synes om

Wow, hvor ser det godt ud. Spændende @ketil :ok_hand:. Der er plads til en timelapse med et billede taget hver anden uge det første stykke tid.

Hvornår håber du at kunne høste?

/Mads

1 Synes om

@Bendt Tak!

@Densuresok Det er ren luksus hvis man er til projekter af den slags :smiley:

@mads Jeg skal forsøge, jeg tumler en del frem og tilbage imellem jylland og sjælland på grund af arbejde, men jeg smider en reminder i kalenderen.
Jeg regner med der nok først går omkring 4-5 uger i denne omgang. Mine poser med myceliet var ikke lige så tilgroet som de burde være, så de 21 dage jeg plejer at regne med bliver nok forlænget en tid. Ud over det er det også køligere og jeg kan forstå at dette sænker hastigheden lidt også.

1 Synes om

obligatorisk undskyldning for gramatik osv

En opdatering som lovet

Folden har fået 3 nye bebore, 3 spande med hamp filt substratet, de første flushes fra groning indedøre var ok, men jeg var ikke helt tilfreds… der mangede stadig FAE. Så nu ser jeg lige hvordan de klare sig udendøre. De er i godt selvskab med mine to strawlogs som er i gang med 4 eller 5 flush.

Svampen som sparkede version 2 af fårefold prokjektet igang gror stille og roligt, det er tydligt at der er nedsat hastighed i forhold til når man gror i sin kælder, men de bliver markant mere robuste og jeg syns også de er flottere. Jeg dækker dem løbende til for at give dem en lille dyne, men også for at frarøve dem FAE. Tanken er lidt at øge udfordringen en smule, så de kæmper lidt ekstra og derfor blive større.

De to set billeder her er taget med godt og vel 24 timers mellemrum.

Til sidst men ikke mindst er der gjort 4 nye strawlogs klar, 2 af dem er gjort klar her i søndags (12 feb) begge to er Gul østers,.
De to som hænger er lavet tilbage den 29 Januar og skulle gerne være klar til at blive hængt ud her næste weekend til de andre. Den ene er lavet fra den samme genetik jeg brugte da jeg lavede de andre strawlogs jeg postede her på forummet tidigere, og den anden strawlog er inokuleret med genetikken fra den største svamp som jeg klonede og så videre.

I må alle have en dejlig uge, jeg vil slutte af her og nu da toget er ved at være fremme :slight_smile:

@mads Jeg har så vidt muligt forsøgt at tage billeder igennem processen fra start til slut, så når jeg føler jeg har været hele “turen” igennem og alle billederne er på plads, skal jeg nok lave en udførlig beskrivelse som tidligere lovet. Ps. Jeg har notater mm fra første flush forsøg på hamp filt substatet, jeg samler bare tingene lidt først.

1 Synes om

@ketil Hvor fedt. Spændende med dine forsøg, og tak fordi du deler.

Nu stiller jeg måske et dumt spørgsmål men hvad er FAE?

vh
Mads

1 Synes om

ohhhh yes - ser super godt ud :+1: :mushroom:

@mads FAE(fresh air exchange)
For lidt fae og Co2 produktion fra svampene resultere i at de bliver lange og ranglet, fordi de rækker ud og forsøger at opnå bedre luft forhold.

Tilsvarende kan for høje luft tilføjelse resultere i udtørring og begrænsning i sunde lameller hvilket hæmmer væksten en del.
Jeg skal prøve at holde mig fra forkortelser, det gør det nok i sidste ende mere besværligt for nye folk.

(:

1 Synes om

Hej Ketil

Forkortelser er fantastiske. Jeg tænker vi kan samle dem et sted, og så kan man altid linke til det indlæg, når folk spørger om det.

Tak for din opdatering.
/Mads

Update 3, (15 dage efter inokulering)

Først og fremmest kommer der lige en obligatorisk update på den lille svampe fyr som startede projektet som blev høstet den 18 Februar, den endte med at blive 562 gram (efter alt skidt osv var skåret væk)
Den fik lidt skade da jeg plukkede og der var også nogle af naturvennerne som havde været forbi og fået sig en bid, men resultatet var ganske nydeligt all in all.
Vi har blandt andet haft tørret noget af den for at lave hjemmelavet msg som gjort i videoen her - I made a Steak MSG better than REAL MSG, It's FIRE! - YouTube


Omkring gro projektet, så er der begyndt at vise sig en smule vækst, ik meget og der er en chance for jeg muligvis er igang med at gro en ordenlig potion af et eller andet helt andet knap så spiseligt.

Da der kun er tale om 15dage fra inokulering og jeg stadig tror der går omkring 30-45 dage før der virkeligt begynder at ske noget, så tænker jeg at jeg bare forsætter med at lave svampe blokke som er hvad de sidste par uger ellers har gået på :slight_smile:

Jeg tænkte jeg kan dele lidt billeder af mine ongoing forsøg med masters mix og goats mix. Jeg ved godt det ikke er så “nydeligt”.
Jeg har ret meget besvær med at folde dem korrekt og få dem til at få en god form…men der arbejdes på det.




Når jeg har fået et par høste og måske har lidt erfaring der kan deles skal jeg gerne lave lidt tegn og fortæl omkring hvordan jeg har grebet det an.

Første erfaring som er værd at dele, er måske at de der poser med filtre på det sidste billede virker som en fantastisk ide, men det er noget værre bøvl at få den mixet med grainspawn, da man har en tendens til at pakke dem for meget og fylder for meget i posen når man skal hælde grainspawn på.

Anyway, det er min søndags tosserier.

1 Synes om