Pakning af substrat poser

Hej

Jeg er relativ ny I denne svampe verden, men er totalt hooked! Jeg har dog oplevet nogle udfordringer med at få mit mycelium til at gro ordentligt igennem mit gro medie. Vil høre jer om I kan forklare det, jeg oplever, og komme med råd.

Mit svampeeventyr startede med at jeg købte dette svampekit (Økotopens svampekit - svampedyrkning for begynderen - Økotopen) og fulgte instruktionerne. Det gik faktisk godt, og jeg kunne høste svampe efter en måned til halvanden.

Derefter tænkte jeg, at nu ville jeg prøve at gøre det lidt mere selv. Så jeg købte bøgesavsmuld og bøgetræspiller (som er steriliseret på forhånd) på selv samme hjemme side og fulgte samme opskrift som til svampekit’et, dvs.

200 gram mycelium
550 gram bøgesmuld
180 gram bøgepiller
1.2 L vand

Jeg ville gerne prøve at bruge bioplast poser, så jeg købte nogle i superbrugsen og lavede selv filtre I form af 3-4 10cm lange åbninger, som jeg tapede over med micropore tape.

Efter at have udblødt træpiller og savsmuld i koldt vand (som det står beskrevet i guiden til svampekit’et) og blandet med mycelium, pakkede jeg min hjemmelavede svampedyrkningspose. Her gjorde jeg noget, som jeg ikke kan huske hvor jeg har læst at man skulle gøre; jeg trykkede substratet godt sammen nede i posen, og lukkede posen tæt til.

Jeg har selv mistanke om, at dette ikke er optimalt, men er generalt i tvivl om hvordan poserne skal pakkes. Skal man blot hælde subtratet på pose usen at presse det sammen eller hvad er den rigtige balance? Skal poserne tømmes for luft, eller skal der være luft øverst i posen?

I hvert fald, synes jeg selv det virker som om, at myceliet ikke helt har kunnet trække været inde i posen. Substratblokken ser ud til at være groet igennem, men med et relativt tyndt net af mycelium. Når jeg skærer et stykke af substratblokken, for at se hvordan det ser ud indvendigt, ses der mest en savsmuld farve og ikke så meget hvidt mycelium. Jeg har også skåret et par kryds igennem posen for at se om der ville gro svampe frem, men der er ikke kommet nogen.

Jeg lukkede poserne til med en almindelig knude, hvilket gjorde at jeg ikke fik tømt posen helt for luft øverst i posen. Her har jeg tydeligt kunne observere mere aktivt mycelie vækst, i form af et tykkere hvidt lag, end på siderne eller i bunden af posen.

Først og fremmest vil jeg høre jer om dette. Og derudover vil jeg høre jer hvordan man kan sikre god lufttilførsel til substratet (hvis altså I er enige med at dette skal til for god mycelie vækst) både i toppen, på siden og i bunden af poserne? Kan se at nogle svampeposer, man kan købe på nettet, har blot ét filter i toppen af posen (f.eks. Growing Bag, PPD (0.06mm), T Filter Top, Bottom Gusset | Urban Farm-It), men kan ikke helt forestille mig at det nederste gromedie kan få luft alene fra dette filter?

På forhånd tak!

1 Synes om

Kan kun få lov at indsætte ét billede, men har en del flere, som kan lette forklaring. Kan jeg få lov at oploade dem?

Mvh Martin

Hej @perma-martin
Det korte svar : din gropose ser fin ud, tænker du har Østerhatmycelium i posen. Jo proff poser har i mange tilfælde kun et filter i toppen, og det er nok til at myceliet kan “ånde” men ikke nok til at give svampe. . . . fint du har lavet et kryds i din gropose, nu skal du placere den et sted gerne med 60 % luftfutfugtighed og bruge vandforstøveren 3 gange dagligt på det snit du har lavet i posen, tænker der er svampe på vej om 1 uge.
mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hej Martin

Først og fremmest velkommen til vores Forum.

For at undgå “spamrobotter” kan man kun lægge et billede op til at starte med, men du skulle gerne kunne lægge flere billeder op nu?

Ser spændende ud med dine forsøg, jeg glæder mig til at følge med i det.

vh
Mads

Her kommer flere billeder.









1 Synes om

Giver mening! Tak for svar!:slight_smile:

1 Synes om

Hej Bendt:)

Tak for svar! Dejligt at høre at mine groposer egentlig ser fine ud. Før du svarede valgte jeg faktisk at prøve at rehydrere blokkene igen ved at dyppe dem i vand i 2 timer. Har nu sat dem til at stå mørkt en uges tid, for at se om myceliet vil brede sig lidt mere, før jeg igen prøver at få svampe til at gro:)

Mvh Martin

1 Synes om