Hvornår er ens poser klar?

Jeg er ikke langt fra, at mine BULK poser er helt koloniserede, og snart skal have et par snit og forhåbentlig give lidt svampe. Jeg har dog her til aften flyttet dem ud i mit telt som alligevel bare stod tomt.

Men hvordan er det med lys på dette stadie? De stod før i et mørkt skab, men teltet får jo en del passiv lys i løbet af dagen, stadig uden direkte sollys. Er det okay under spawn-kolonisering eller bør jeg flytte dem tilbage i skabet igen?

Blæser og fugter i teltet er naturligvis slukket indtil pinning/fruiting.

Mit andet spørgsmål er, hvornår jeg skal lave mine snit i poserne og forberede dem til pinning. Kan man gøre det for sent eller i andre tilfælde måske allerede ved fx 80% kolonisering, hvis man opdager, at bunden af posen er kontamineret, men resten ser fint ud? Eller SKAL hele posen være 100% koloniseret, før det begynder at frugte?

Min plan, når den er klar til fruiting, er at lægge posen på sin største flade og snitte et kryds i midten. Er der noget andet der fungerer bedre? Har størrelsen på snittene også noget at sige?

Jeg fik i dag lavet mere gromedie og inokuleret det med opformeret Mycelium, (gul, østershat), fra TagTomat. Her fik jeg sidst lavet ca. 600 gram Spawn af foderhvede, fra de 80 gram jeg modtog, som var meget klar til at komme videre.

Fik fyldt 3 poser af et par kilo hver, hver især udelukkende på Hårdttræsbriketter, Kokos Muld og den sidste pose med en blanding af de to. Så må vi se om noget er bedre end det andet. Jeg har også erstattet en af poserne med en Delicontainer, hvor jeg har påsat et luftfilter. Planen er at bore hullerne, når jeg skal bruge dem. Dog med substrat der kun er pasteuriseret, da jeg ikke turde at smide bøtten i trykhenkogeren.

2 Synes om

Virkelig god udvikling i mycelium.

Jeg ville vente med at sætte frugtsætningsprocessen igang til myceliet er fuldt udviklet i substratet.

Hej @Bendt
Lille opdatering herfra. Mine to første poser på henholdsvis 4 og 4,5 kg har spredt sig ganske fornuftig, ikke vist tegn på kontaminering, men begge haft problemer med at kolonisere i bunden. Efter fem dage hvor de nærmest gik i dvale ved bunden, begyndte de begge at efterlade meget væske.

Som jeg læser det, er det tegn på, at de enten kæmper mod noget, er kontamineret eller at mit substrat har været for vådt. Med en hydrering på 55 % i min opskrift og ingen kontaminerings tegn er jeg ret sikker på, at de har kæmpet mod et eller andet.

Men jeg tror at jeg har fucket op, men lært af mine fejl:
Mine poser har været nærmest vakuumerede og altid foldet om sig selv, lige siden de blev inkuberet, så jeg mistænker, at jeg har gjort det svært for dem at ånde. Det var derudover også rigtig svært at blande myceliet sammen med substraten, uden luft i posen, som jeg tror blev gjort lidt sjusket fra min side af. Også fordi at jeg havde et ønske om at have posen åben så kort tid som muligt, trods det var foran mit “flow hood”. Derudover flyttede jeg alle mine svampe-projekter ind i groteltet, dog uden at fugteren var tilsluttet, og blæseren kørte kun morgen og aften i 10 min, samtidig med udluftning af hjemmet. Men så slog det mig pludselig, at teltet jo er 80% lufttæt når blæseren ikke kører.

Så jeg tror simpelthen, at jeg har kvalt dem alle i en periode, og at de har reageret derefter.

De blev flyttet tilbage i skabet, men der skete ingen umiddelbar forbedring. Den ene pose begyndte pludselig at lugte surt, og jeg var tæt på at smide den ud. Men jeg forsøgte at dræne vandet fra bunden, hvor jeg gav den et ekstra lufthul med micropore-tape, og siden er den begyndt at kolonisere igen – og her 4 dage efter er den dårlige lugt faktisk forsvundet helt! Den anden brød jeg op (som man gør ved “break and shake” med korn), som jeg kan læse ikke er normalt og noget der frarådes. Men jeg tænkte at alternativet var at den også blev sur og endte i skraldespanden. Og her 7 dage efter, er den 90% koloniseret igen! (men de begge mangler stadig de 10% i bunden, hvilket undre mig meget)

Jeg har derfor valgt at give dem begge et kryds snit på midten og smidt dem i teltet ved kun 90 % kolonisering i håb om, at de bliver “chokket”, fortsætter til pinning og samtidig bliver fuld koloniseret. Vi må se hvad der sker.

Min luftfugter kører konstant på laveste blus, og min blæser i bunden starter, så snart fugtigheden kommer over 90 %. Det svarer til, at den kører et par minutter ca. hvert kvarter. Jeg endte med at montere et lag fra en støvsugepose ved udgangen af blæseren, som er rettet ud mod badeværelset, da det nok håndterer fugten bedre end min gang.

Mine nyeste projekter står stadig i køkkenskabet, hvor jeg tilfældigt opdagede, at mit Lion’s Mane-mycelium er godt koloniseret, selvom jeg troede, det var tabt. LM tager åbenbart markant længere tid end østershatte. Så jeg fik i dag muligheden for at steriliseret et par poser substrat mere til LM og et par poser til et glas korn-opformering af blå østershat, som jeg fik lavet af sidste opformering.

1 Synes om

Hej @tobiaskold

Ooohhhh Du har gang i mange projekter, virkelig spændene at følge med i.

Det er korrekt observeret at mycelium fra LM er lidt langsommer end østershatte, 25 - 50 % , men det er også mere transparant, og derfor ikke så synligt, En substratblok med LM kan god være ful-koloniseret efter 4 uger, men kun se 1/2 færdig ud.

Fortsat god svampeleg, husk at få noteret processerne ned, - Tak for de mange foto og videndelig.

mvh. Bendt :mushroom:

Lille update.

Poserne endte med at komme sig rigtig flot og imponerende hurtigt, så snart de begyndte at pinne. Jeg fik desværre aldrig fanget selve høsten på et billede, men her er et kig på udviklingen:

Posen, der lugtede surt og meget fjernt fra den klassiske duft af skovbund, endte faktisk med at levere en rigtig flot høst. Men da svampene desværre havde taget lugten til sig, valgte jeg at smide det hele ud. Det var udelukkende et eksperiment for at se, hvad det kunne blive til, og man må bare konstatere, at østershatte er utroligt hårdføre og kæmper sig igennem det meste, selv når de er ramt af sygdom.

Posen til højre gav også et rigtig godt udbytte, selvom kvaliteten var en anelse “dovn” at se på. Hattene fremstod meget sammenbukkede, som om de havde stået alt for længe, men det mener jeg nu, de var helt fra start.

Jeg har en stærk mistanke om, at mit teltmiljø ikke er optimalt endnu. Indtil nu har min luftfugter kørt konstant på laveste indstilling, mens blæseren først aktiveres, når fugtigheden rammer 85 %, og stopper igen ved 91 %. Det resulterer i alt for hyppige fugtudskiftninger, og det bliver måske periodvis for vådt, selvom måleren siger noget andet. Jeg tror, de har været stressede, hvilket det gule substrat også tyder på.

Påsken stod desuden på forspiring i sommerhuset, så det var begrænset, hvor meget jeg kunne holde øje med setuppet herhjemme.

Jeg har nu fået installeret min STC-3028 controller, som er noget mere pålidelig. Næste skridt er at finde et styresystem til min blæser for at skabe et mere kontinuerligt flow. Jeg overvejer en svag blæser til en fast cyklus kombineret med en CO2-måler på den primære blæser, så jeg kan styre indeklimaet præcist, når hylderne bliver fyldt op. Det er en svær balancegang at ramme de helt rigtige mål i et telt syntes jeg godt nok.

Men den store vinder var faktisk min gule østershat i en mælkekarton, der blot blev pasteuriseret med kogende vand. Den klarede sig næsten bedst af alle! :upside_down_face: :joy: