Jeg er ikke langt fra, at mine BULK poser er helt koloniserede, og snart skal have et par snit og forhåbentlig give lidt svampe. Jeg har dog her til aften flyttet dem ud i mit telt som alligevel bare stod tomt.
Men hvordan er det med lys på dette stadie? De stod før i et mørkt skab, men teltet får jo en del passiv lys i løbet af dagen, stadig uden direkte sollys. Er det okay under spawn-kolonisering eller bør jeg flytte dem tilbage i skabet igen?
Blæser og fugter i teltet er naturligvis slukket indtil pinning/fruiting.
Mit andet spørgsmål er, hvornår jeg skal lave mine snit i poserne og forberede dem til pinning. Kan man gøre det for sent eller i andre tilfælde måske allerede ved fx 80% kolonisering, hvis man opdager, at bunden af posen er kontamineret, men resten ser fint ud? Eller SKAL hele posen være 100% koloniseret, før det begynder at frugte?
Min plan, når den er klar til fruiting, er at lægge posen på sin største flade og snitte et kryds i midten. Er der noget andet der fungerer bedre? Har størrelsen på snittene også noget at sige?
Jeg fik i dag lavet mere gromedie og inokuleret det med opformeret Mycelium, (gul, østershat), fra TagTomat. Her fik jeg sidst lavet ca. 600 gram Spawn af foderhvede, fra de 80 gram jeg modtog, som var meget klar til at komme videre.
Fik fyldt 3 poser af et par kilo hver, hver især udelukkende på Hårdttræsbriketter, Kokos Muld og den sidste pose med en blanding af de to. Så må vi se om noget er bedre end det andet. Jeg har også erstattet en af poserne med en Delicontainer, hvor jeg har påsat et luftfilter. Planen er at bore hullerne, når jeg skal bruge dem. Dog med substrat der kun er pasteuriseret, da jeg ikke turde at smide bøtten i trykhenkogeren.