Østershat eller skimmel?

Halløj
Jeg håber at der er nogle mere erfarne svampedyrkere end jeg..
Jeg er blevet helt opslugt af svampedyrkning og er startet lidt omvendt, jeg har lions mane, som fungere super godt, og efter den er lykkedes har jeg udvidet sortimentet med gul østershat. Nu er jeg bare i tvivl om det er skimmel eller østershat der er ved at brede sig? Jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig på vej :slight_smile:

1 Synes om

Kære @Line_og_unger

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Det ligner en god udvikling med gul østershat, men så måske også en lille udvikling af noget grønt / mug lidt længere nede.

Kan du dele hvad dit substrat er? Hvordan du har behandlet det, og hvad du har gjort mm.

Det gør det nemmere at komme med feedback på dine ting, hvis du kan dele lidt flere oplysninger.

Men helt overordnet, tror jeg at posen vil udvikle sig fint og du kan høste østershatte om 2-3 uger.

vh
Mads

1 Synes om

Tusind tak for svaret, og ja jeg kan godt fortælle lidt mere, substratet er bøgetræmel, og et par håndfulde kaffegrums blandet deri, har egentlig bare hældt kogende vand i, lukket og kølet af og inukuleret (med afsprittede hænder) efter nedkøling, og så stå den mørkt i en flyttekasse i køkkenet. Jeg er faktisk lidt i tvivl om det er for varmt, eller om de ville have gavn af at bo i carporten…

Vores Lions mane, er også på træmel, men har været autoklaveret inden inukulering, kan det gøre en forskel på hvor hurtigt de vokser frem?

2 Synes om

Hej @Line_og_unger

Tak for dit indlæg. Som Mads skriver vil jeg også forvente at substratet vil kunne give svampe.

Jeg vil beskrive det jeg ser: Myceliet har god udvikling i toppen af posen, jeg ser ingen udvikling i bunden af posen, jeg formoder at myceliet ikke har været blandet tilstrækkeligt med substratet. Den manglende udvikling af myceliet i bunden af posen kan også skyldes at fugtighedsprocenten her er for høj, ( over 65 % ) og myceliet “drukner” .
Som udgangspunkt vil jeg anbefale at man bruger 50% tørstof og 50% vand i substratblandingen, (for at undgå mug og skimmel) indtil man får styr på processerne, og derefter øger vandprocenten.

Om den står for varmt ? nej det tror jeg ikke, gul-østershat er en “tropisk variant” myceliet tåler 25-27 grader , men myceliet udvikler varme mens det gror og det kan gøre at substratets temperatur kan komme op på 30 grader, så har vi balladen :wink:

Vi ser frem til at følge udviklingen
mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om