Østershattemycelium stagnerer - eller?

På svampekursus 30/4/24 lavede vi et dyrkningskit på halmstrøelse, og jeg valgte sorte østerhatte. De første dage udviklede det sig fint, selvom jeg syntes det så lidt tørt ud.

Undervejs var der en del kondens på indersiden af posen, og meget luft omkring. Jeg lavede et lille hul og pressede luften ud (dækkede det med micropore), og pressede det hele mere sammen.

Men siden er det stagneret, eller endda gået lidt bagud (myceliet er i al fald mindre synligt), og der er revner i dyrkningssubstratet.

Er det for tørt og skal jeg hælde mere vand i? Eller væbne mig med tålmod?

venlig hilsen Perle

Hej @Per.Le

Jeg kan se at Tagtomat som afholdt kurset ikke selv byder ind med svar, Jeg vil prøve at svare ud fra den erfaring jeg selv har gjort mig.

Jeg ser en gropose med lynlåsfilter, halmsmuld som medie og østerhat i god udvikling, Jeg vil formode at vægten fra starten er måske ikke mere en 500 måske 600 gr. er det korrekt ?
Hvis du ved hvad dit medie vejer ved starten,+ vand mængde + 80 gr mycelium = start vægt. . . . og hvad vejer dit svampe gro nu ? er der forsvundet noget i vægt ?

Kondens er svær at undgå, men det kan minimeres ved at dit svampegro placeres ved en stabil temperatur og mørkt gennem hele processen hvor myceliet udvikler sig, husk mycelium udvikler varme mens det gror, derfor bør det ikke overdækkes af ex et tæppe.
. . . og hvad nu ? . . . prøv at lave et snit i posen og giv den med vandforstøveren og se om der kommer lidt svampe frem.
Du må en tur i MaxiZoo og hente en pose halmpiller, og ind på nettet og bestille en stor portion mycelium, op på svampe"hesten" og prøv igen, det bliver bedre næste gang.
Er du gået helt i stå er du velkommen til at give mig et ring
Mvh. Bendt :mushroom:

Hej Bendt,
Mange tak for at tage tråden op!
Jeg kender ikke vægt, men det var 1 liter presset halmsmuld til 1,5 liter vand og 80gr/1 pose mycelium.
Jeg har siden min besked lavet hul og hældt ca. 1,5 - 2 dl vand i, til jeg syntes det så mere sammenhængende ud. Nu er der så lidt meget vand i bunden, men det vokser myceliet vist udenom, som du skrev i en anden tråd. Der er stadig revner i substratet, men færre.
Posen står mørkt og med nogenlunde stabil temperatur (på en hylde på mit badeværelse).
Der er vist ikke andet at gøre end at give det tid & ro.
Til gengæld går det strygende med shitakisvampe mycelium i en mælkekarton med kaffegrums, så jeg er ikke trist/faldet helt af hesten. Og dyvler (se anden tråd) er netop anbragt i to friske bøgegrene :slight_smile:
Vh Perle

1 Synes om

Hej @Per.Le

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Jeg får lige @Julie der afholdt kurset til at give dig lidt mere vejledning.

Vi har højsæson i skolehaverne mm., og derfor er vi ikke så hurtige på tasterne her i foråret/sommeren.

Dejligt at det går godt med Shiitaken, og så skal vi nok få din Østershat til at give nogle høst af svampe også.

vh
Mads

1 Synes om

Hej @Per.Le - tak for dit indlæg. Jeg kan se, at jeg har været ved at oprette et svar, men aldrig fik det sendt. Som Mads skriver, så er der meget eksekvering og ikke så meget kontortid for tiden…

Hvordan er det gået med væksten siden du tilførte mere vand? Jeg ville have rådet dig til noget à la det, du gjorde - men hæld gerne overskydent vand fra, hvis det virker for vådt i bunden. Og så skær et par snit i posen, hvor I også kan sprøjte med en forstøver.

Krydser fingre for at det får myceliet til at vokse videre. Der kan godt gå op til 3-4 uger fra I skærer huller til svampene kommer, så fortvivl ikke, hvis det først ikke virker.

Mvh Julie

Hej @Julie,
Det overskydende vand er nogenlunde fjernet. Der er ikke sket noget syndeligt siden.
Skal jeg lave huller til svampevækst allerede, eller bare til at tilføre fugtighed? Jeg lavede nemlig et par huller i toppen til at tilføre vand, som jeg har dækket med micropore.
Mvh Perle

Hej @Per.Le - jeg synes, I skal prøve at skære huller og så forstøve godt igennem hullerne, og så om ikke den begynder at sætte svampe. Du kan evt. også prøve at lave et lille “fugtighedstelt” (det kan gøres meget nemt ved at sætte en plastkasse over, og så sprøjte med forstøveren i kassen - dog skal I huske at lufte ud flere gange dagligt, da svampene ellers vil se sjove ud. Og ellers er der allerede lidt forskellige indlæg her på forummet, som I måske kan finde inspiration i.)

1 Synes om

Hej @Julie,
OK - jeg skærer huller og forstøver igennem dem!
Fortsættelse (forhåbentlig produktiv) følger…
mvh Perle

1 Synes om