Hjælp til svampedyrkning på træpiller

Hej :wave:t2: Jeg prøver at dyrke svampe for første gang. Jeg har mixet 200gram mycelium i min pose med nogen træpiller og træmel. Tror der er gået mug i eller en anden form for svamp.

Jeg ved at jeg er kommet til at putte lidt for meget vand i. Der gror ikke noget aller nederst og så kommer der noget som kunne ligne en forkert svamp eller noget der ikke skulle være der. Over det ser det fint ud. Er det muligt at få nogen svampe ud af det her? Og bliver det contaminated svampe? Kommer der mug i mine svampe hvis de kan gro? Eller er det muligt at mine østershatte kan gro oven på noget mug/skimmel svamp eller hvad nu end det er. Synes det øverste lag ser sundt ud.

Jeg startede forresten den 6 december, dvs. posen har stået i 8-9 dage. Tror jeg vil lade den stå i et par dage eller mere og så prøve at skære hul i posen. Ved ikke hvor meget myceliet skal dække før man skære hul. Men tror den skal dække det meste af posen. Myceliet dækker hele toppen af posen, men ikke helt på siderne.

Håber i vil svare og kan hjælpe.
Mvh Marie :smile:

2 Synes om

Hej @Marie1234

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Umiddelbart ser det hele ud til at gennemløbe fint, og det kan sagtens tage 3-4 uger førend det er gennemløbet og klar til at sætte svampe.

Så hvis du kun har haft det kørende i 8-9 dage, er det at vente lidt mere.

Hvilken type mycelium er det du har 200 gram af, og hvilken type træ og dyrkningspose?

Og hvordan har du behandlet træspånerne inden du podede med mycelium? Varmt vand, kogt i trykkoger eller måske noget tredje?

vh
Mads

2 Synes om

Hej @Marie1234 - jeg vil prøve at svare ud fra den erfaring jeg har gjort mig, Dit svampegro ser helt fint ud, ingen væsentlig forurening, Østershat myceliet breder sig villigt og har overtaget.
Ja posen er rigeligt våd i bunden, men det har ikke den store betydning for det endelige resultat. Hvis myceliet ikke kan “spise” det våde træmel i bunden af posen, vil myceliet “indkapsle” det, så forurening ikke breder sig til resten af posen.
. . . skære hul i posen… myceliet er klar til at sætte svampe når det har bredt sig fuldt ud i mediet.
Hvis vi lukker øjnene og forstiller og myceliet som en kvindelig organisme der er ved at indtage et nyt “område”, den spiser og indtager det den finder på sin vej, kommer til en væg og må derfor gå en anden vej, kommer til noget der er alt for vådt til at spiser og går en anden vej, på et tidspunkt er “området” indtaget, . . . når man nu som mycelium har kontrol over “området” er godt tyk og mæt, ´er det vel på tide at sætte nogle børn i verden`, så danner myceliet nogle frugtlegemer (svampe) .
Jeg vil formode at du skal skære hul i din gropose ca 3 uger efter startdato, du vil formodentlig se nogle små priomodier (svampebørn) begynde at blive dannet øverst i posen, det er godt tegn på at du kan skære hul i siden af posen og begynde at spraye med vandforstøveren.
Håber det har givet svar på dit spørgsmål, du er velkommen til at skrive igen, og lad os endelig se foto af svampene når de kommer ud.
Mvh. Bendt :mushroom:

2 Synes om

Wow fedt at høre at jeg kan få svampe!! Troede jeg var nød til at smide dem ud :smile:

Jeg venter et par uger mere før jeg skærer hul i min pose.

Brugte bare ca. 500 gr. Bøge Træmel og 250gr. Bøge piller. 200gr gul-østershat mycelium. Vidste ikke hvor meget vand jeg skulle tilsætte (udover at substratet skulle være så vådt at man kunne forme en kugle uden at der presses vand ud) så jeg hældte bare noget fra vandhanen i. Ventede en time og mixede myceliumet i og så ned i en dyrkningspose.

Mvh Marie

1 Synes om

Det er gode nyheder. Det var en super god forklaring. Fedt at høre, at det våde træ i bunden som sådan ikke forhindre mine svampe i at gro.

Jeg venter omkring 2 uger mere før jeg skærer hul så😄

Mvh Marie

1 Synes om