Hjælp en nybegynder

Hej Forum, jeg er 100% grønskolling indenfor svampedyrkning, så jeg har brug for lidt hjælp til at få det hele sat op. Jeg har købt sådan en fin lille pose med mycelium fra pindsvinepigsvamp/lion’s mane, og skal nu have det sat i gang, og har lidt spørgsmål dertil.

  • Jeg har købt en sæk med træpiller fra Bilka, men det har vist sig at være fyrretræ, og synes der var noget om at det er noget skidt, er det rigtigt?
  • Hvis det er, hvad ville i så foreslå jeg skal have fat i istedet? (Jeg har ikke en trykkoger til at sterilisere desværre)
  • Hvor meget substrat skal der ca. til 80g mycelium?
2 Synes om

Hej @Hytteheks
Velkommen til TagTomat`s Forum . . .
. . . jeg vil prøve at hjælpe lidt vider, ud fra den erfaring jeg har gjort mig omkring Lion Mane.

Det er ikke den nemmeste svamp at starte med, men jeg har dyrket den et par gange med held også på lavteknisk metoder.
Træpiller at nåletræ er her meget lidt anvendelige, ud med dem.
Når jeg leger med svampedyrkning bruger jeg oftest en mycelium procent på ca 10 % for at sikre en god udvikling.
Her kommer en opskrift på LM substrat jeg har brugt nogle gange : i en gropose kommer du 300 gr. Halmpille 500 gr. Bøgetræ-savsmuld overhældes med 950 ml. vand som er ca. 80 grader. . . . køler af til under 30 grader og tilsættes mycelium,

Finder du ikke det du ska bruge i din nærhed er du velkommen til at sende mig en pb.

Mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hej Bendt, tusind tak! Og undskyld for det sene svar.

Det er perfekt med sådan en opskrift, tak for det :slight_smile:
Hvor stor en pose skal jeg ca. bruge som gropose?

hej @Hytteheks En gropose må gerne være ekstra stor, det vil gøre det nemmer at blande substrat og mycelium sammen, her vil jeg bruge en pose der kan indeholde 6 til 8 ltr.

Mvh. Bendt

Perfekt, tak :mushroom:
Og når jeg så har blandet det og lukket posen, i hvilket lys-niveau og temperatur skal den så ligge? Og hvornår kan jeg skære i den?

Jeg har købt en plastikboks med låg + et termometer til at holde den rigtige temperatur og fugtighed når engang substratet er gennemløbet og jeg kan skære i posen, men hvor meget lys skal den have på det tidspunkt?
Mvh Hytteheks

Hej @Hytteheks

Når dit substrat er blandet med mycelium lukkes filterposen. Placeres gerne mørkt og ved stuetempratur. Hvor lang tid afhænger af flere forhold, jeg vil forvente forvente alt mellem 3 til 6 uger før myceliet har overtaget alt substratet. Der laves et snit, placeres lyst uden direkte sol. Brug vandforstøver. .:droplet: . . .med svampedyrkning er det svært at give en mere nøjagtig “opskrift” især når vi leger med det hjemme i køkkenet , der er mange forhold der spilder ind. :+1::smiley: det er desvære ikke helt som at bage boller :smiley::mushroom:
Mvh Bendt :mushroom:

Super, tusind tak for hjælpen! :grin: