Lions Mane dyrkning - træmel og hvedeklid

Hej alle
Jeg er en 20-årig gut, der i mit sabbatår er kastet mig ud i svampedyrkingen over sensommeren.
Jeg har læst og set mig til de mest optimale måder at gøre det på - både herinde og på Bendts youtube:)
Jeg er gået i kast med alm. Østershat, Pink Østershat, Kejserhat og Lions Mane.
Dog har jeg spørgsmål til Lions Mane. Jeg har først og fremmest lavet substratposer på 750g agroline træmel, 100g hvedeklid, 1L kogende vand og 100g LM mycelium (tilsat når substrat var under 30C).
Skal jeg bruge mere mycelium til poser som disse? Og skal jeg gå ned i hvedeklid, når jeg ikke har de mest rene forhold uden en trykkoger?
Mest af alt er jeg også nysgerrig på hvad disse sorte pletter/områder er i mine blokke? Myceliet formerer sig nemlig fint dog med lidt forureringspletter i mugfarve, så det sorte ligner næsten mere noget myceliet producerer? Eller er det hvedeklid, som får denne farve når det ‘spises’ af myceliet? Måske en mere vidende svampedyrker kan svare på det:)
Billeder ses nedenfor.
Mvh Benjamin

Hej @BenjaminTejg

. . . som jeg ser det kan det gå begge veje, det mørke er forurening, og ikke et restprodukt fra myceliet, måske vinder myceliet og indkapsler forureningen, måske ikke.
Spørgsmål : er forureningen kun i den side hvor du har skåret op og sat micropore-tape på ? hvis ja er det formendelig kommet ind da du skar hul her.

mvh. Bendt :mushroom:

Hej Bendt
Tak for svar.
Øv - Jeg krydser fingre og håber på det bedste.
Du har ret, forureningen er nok primært sket, da jeg snittede hul. Jeg lavede nemlig en anden blok i en pose med lynlås filter og der er næsten ingen forurening.
Er der noget udover alm. hygiejne, som jeg kan gøre for at undgå det næste gang, nu når jeg blot pasteuriserer med kogende vand? Gå op i mycelium eller andet? Jeg har fuldt din gode opskrift fra din Lions Mane 2 video blot uden trykkogeren, som nok gør den store forskel.:slight_smile:

Mvh Benjamin

Hej @BenjaminTejg

det er bare at passe på, hele vejen , - sæt evt. mycelium % op til 15 eller 20 i LM for at sikre en god kolonisering.

mvh. Bendt :mushroom:

Tak! Er det 15-20% af den tørre vægt eller er det 15-20% af substratet når vand er tilsat?
Mvh Benjamin

hej @BenjaminTejg

Det er våd vægt. Når substratet er færdigblandet og tilsat vand.
mvh. Bendt