Hvilke substrater til hvilke svampe?

Hej,

Jeg er fuldstændig ny indenfor svampedyrkning og har fået 4 slags mycelium samt nogle dyveler i julegave og vil meget gerne igang. Jeg kæmper dog lidt med at finde dyrkningsvejledninger for andet end østershatte herinde og har brug for hjælp til, hvilke substrater er bedst til følgende svampe:

Lions mane
Nameko-skælhat
Kejserhat

Den sidste slags mycelium jeg har, er sommerøstershat, som jeg tænker at dyrke på stubbe med dyvelerne. Her har jeg fundet en vejledning, men er lidt i tvivl om, om jeg skal gå igang nu, eller vente til foråret? Stammen skal jo f.eks. tørre i 1-3 måneder (indenfor eller udenfor?). Kan jeg starte med podningen indenfor, og så sætte stammen ud når det bliver frostfrit?

Jeg drikker en del kaffe, bor i en skov, skærer selv brænde op, bruger træpiller til fyret og har 5 min til et savværk, så det burde være relativt let at få adgang til de optimale substrater til hver svamp. Jeg håber i kan hjælpe, jeg glæder mig til at komme igang!

Mvh.

Kia

Hej @Kia
Jeg fornemmer at julenissen har bragt dig ud i svampeverden, og det er nok ikke uden grund når du nu bor ude i en skov :green_heart:
Jeg heder Bendt og leger selv lidt med svampe-dyrkning i min fritid, jeg vil gerne prøve at hjælpe dig ud fra den erfaring jeg har samlet.
Du har flere udfordringer her, og flere varianter af svampe, for at mit skriv ikke skal komme til at fylde en “roman” er du velkommen til at give mig et ring, så kan vi tage den online. :+1:
Men lidt svar komme dog her : Dine sommerøstershat kan du fint sætte igang på dyvlerne, det tager mindst 4 uger før de er klar, og mycelium på dyvler har en lang holdbarhed på køl så ok hvis det først bliver April før de bliver podet ind.
Lions mane - Skælhat og kejserhat dyrkes som udgangspunkt fint på savsmuld/spåner, af løvtræ , og det skal ikke være gammelt eller “forurenet” på anden måde, - Bruges der savsmuld/spåner fra savværk/tømmervirksomhed og der er mulighed for at de kan være overflade “forurenet” vil jeg anbefale at man som minimum pasteuriser substratet.
Godt Nytår :clinking_glasses:
mvh. Bendt
tlf. 30561524

Hej Bendt

Jeg er sidste år begyndt at eksperimentere med svampedyrkning på hobbyplan. Det går uden problemer med Østershattene -er lykkedes med vild selvhøstede mysilium i mit hjemmedyrkeri. Jeg har så forsøgt mig med Lions mane nogle gange efterhånden. Alle gange på bøgesavsmuld. Mysilium vokser fint frem, og danner en fin hvid overflade i groposerne, uden forurening. Frugtlegemerne vokser sig på str med en manderin ca og så begynder de at blive brune og tørre ind. Jeg har både vandet direkte omkring svampen og rigeligt med vandforstøver. Da det ikke lykkedes, forsøgte jeg med væksttelt og indirekte vanding med luftfugter/ humidifier. Virkede heller ikke. Der er mellem 19-21 ° i rummet og nogenlunde lyst uden direkte sol. Har du en idé om hvad jeg gør forkert?

Hej @Frksvampeglad
Dine udfordringer med Lions Mane lyder bekendt, det kender jeg godt. Den helt rigtige opskrift findes ikke for os hjemmedyrker, fordi forholdene hele tiden ændre sig, men du er godt på vej når du er nået til at kunne få myceliet til at brede sig i savsmuldet uden det bliver forurenet.
De Proff. virksomheder jeg har besøgt i vinter har givet udtryk for deres egne udfordringer især i perioden December - Januar og det gælder også for mine svampegro i min kælder. Lufttryk stiger og falder, perioder med frost hvor luftfugtigheden pludselig falder, Lions mane bryder sig ikke om ustabile forhold, nu er vi inde i en stabil vejr periode og mine Lions mane i kælderen siger JA tak og har kvitteret med fine svampe.
Lions mane bryder sig ikke om at man bruger vandforstøver på svampen, når mediet er klar til at give svampe fortrækker de heller 17 grader og luftfugtighed på 70% frem for 21 grader og 95 % luftfugtighed.
Min egen konklusion nu efter et år med fokus på Lions mane, er at hos mig udvikler svampene sig bedst i min kælder med 10 - 15 grader og der er ofte en stabil luftfugtighed på 65 %, der er kun et meget lille vindue oppe under loftet.
I efteråret September - November vil svampeposerne med Lions mane komme ud i brændeskuret når myceliet har udviklet sig tilstrækkeligt.

Måske det ikke var det svar du kunne ønske dig, men håber det giver dig lyst til at fortsætte med at dyrke din egen mad, og især svampe.
De bedste hilsner Bendt :mushroom:

Mange tak for svar :blush: Jeg fortsætter uden tvivl mit lille svampegro og håber Lions mane engang vil lykkedes for mig :mushroom: Nu er jeg da hvertfald blevet klogere på fugt og temperatur forhold :+1::+1: