Nybegynder vil gerne dyrke svampe

Hej med jer, jeg håber jeg poster det her det rigtige sted :slight_smile:

Jeg er blevet super interesseret i at prøve at dyrke svampe, jeg har lavet lidt research og fundet frem til det er en god ide at starte småt og med en nem svamp, jeg overvejede et gro sæt men tænker jeg lære mere ved selv at lave substrat?
Så valget er landet på almindelig østershat og at gøre det indendørs i en skyrbøtte. Gør det nogen forskel hvor jeg køber mycelium fra?
Jeg ikke drikker ikke kaffe så regelmæssigt så jeg overvejer at bruge alpehø, bør jeg så fermentere det? Eller pasteurisere det?
Hvis jeg køber 100g mycelium podet på korn så burte jeg have nok til 2x 1L bøtter?
Hvis jeg samler nok kaffegrums sammen overvejer jeg at lave en kaffe og en halm mix og sammenligne.
Jeg er mit køkken for varmt til at dyrke svampe i? Temperatur mellem 17-22 grader alt efter tidspunkt på dagen bør jeg gå efter under 20 grader?

Jeg har mange flere spørgsmål, men jeg må hellere holde lidt igen :slight_smile:

1 Synes om

Hej @AllanG

Velkommen til vores forum.

Det er som udgangspunkt ligemeget hvor du køber mycelium, men set fra TagTomats side ser vi gerne du køber det hos os. Det hjælper os med at få lidt indtægt, så vi blandt andet kan holde dette forum kørerende. Du finder vores mycelium her https://www.tagtomat.dk/produkt-kategori/svampedyrkning/ hvor du også kan downloade vores undervisningsmateriale gratis.

I materialet finder du svar på dine øvrige spørgsmål, men umiddelbart skal du bruge halm som du koger, og så ellers i med noget mycelium. Skyrbøtter er rigtig gode, og alternativt kan du købe et dyrkningskit hos os. Vi sælger også den tape du skal bruge i ruller.

Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer med dyrkning af svampe.

vh
Mads

1 Synes om

Hej Allan
Jeg kan læse at du allerede har sat sig godt ind i tingene og ved hvad du vil afprøve. Jeg leger selv med Østershatte og har lagt et par film på YouTube som måske kan give inspiration.
En faktor som også skal med er luftfugtigheden i det rum omkring det tidspunkt hvor svampene kommer frem, der må gerne være over 55% , her kan en vandforstøver være til hjælp.
Mvh. Bendt Rossander Sørensen :mushroom: