Jeg vil gerne dyrke østershatte, hvor jeg selv blander vækstmedie og mycelium. Jeg kan se, at mange dyrker i plastikposer - eller blander mycelium og halm/træpiller i poser.
Har nogen af jer erfaring med:
Bedste størrelse på dyrkningsspand? Fx 3 liter, 5 liter?
Bedste størrelse på spand til at blande mycelium og halm?
Så vil jeg starte med en 2-3 liters spand. Jeg tænker halmpiller som substrat, så det er nemmest at gøre fugtigt. Tvivler på mine evner til at håndtere easy strå OG holde tingene rene
Kaffegrums kunne også være en mulighed. Jeg burde kunne fylde en 1 liters spand på en uge.
Kan jeg eventuelt blande halmpiller med kaffegrums?
Og en spand på 3 liter - kan det fx være en gennemsigtig condi-bøtte?
Hej @Mirja
Ja man kan blande kaffegrumsen sammen med halmpiller.
et eksempel på en opskrift til en 3 ltr. bøtte kunne være : 500 gr. halmpille, Kan evt. købes i Maxi-Zoo de har nogle 8 kg. poser. og 930 ml. kogende vand.
500 gr. Halpiller i en stor ren Spand/skål, + 100 gr. frisk kaffegrums, ovehæld med 930 ml nykogt vand, dæk til med rent klæde/ Køkkenrulle. - Lad det køle af et par timer eller til det er under 30 grader, ca 100/150 gr mycelium blandes i substratet, brug et af-sprittet/rent redskab eller hænder med gummihandsker, og fyld op i ren spand/condi bøtte, som gerne må have 2 huller på ca 2 cm som er dækket med micropore.
Det behøver du nødvendigvis ikke, i min egen opskrift bruger jeg alm koldt vand fra vandhanen, i opskriften fra MushiMushi bruges der vand der lige har kogt, her forslår de også at der kan blandes kaffegrums i som energi-giver “gødning”. Som jeg ser det er det vigtigt at kaffegrumset er frisk, eller varmebehandlet, det har et højt kvælstof indhold, og det er bla. skimmelsvamp og andre “forureningskilder” glade for.
Jeg laver kaffe med en aeropress - også kaldet en håndholdt espresso. Så hvis jeg bare tilsætter 1 enkelt kaffegrumsportion med det samme, får myceliet ekstra mad uden forurening.
Jeg har selv også brugt kaffe fra Aeropress. Nogle gange kan grumsen godt blive lidt for tør ved espresso/aeropress, så måske du skal tilføje lidt vand.
Husk at filtret skal tages fra, da skimmel/mug har en tendens til godt at kunne lide dette som vækstmedie.
Del endelig nogle billeder af dine forsøg, så andre kan blive inspireret.
Du kan se lidt billeder der kunne minde om dit projekt her
Når du skal lave huller i dine kondibøtter, så kan de være sprøde i det, så hvis du borer kan de flække. Sæt evt. en træklods bag på plasten når du borer, eller varm et rør op og “smelt” et hul i boksen.
Tak for godt tip om kondibøtterne og ekstra vand til aeropress-foderet
Det er super fine fotos i guiden fra dit link - tak
Jeg venter på mycelium og skal lige forbi den lokale slikbutik efter tomme kondibøtter og dyrebutik/foderstof efter halmpiller. Derefter kommer der fotos
Jeg vil anbefale at du fylder beholderne helt op. for at undgå at myceliet sætter svampe oppe i toppen under låget, svampene skal gerne komme ud gennem de huller som formentlig er i beholderen tildækket med micropore-tape.
Mvh. Bendt
@Mirja@mads
. . . ja som Mads skriver , myceliet har god udvikling, jeg har måske misset noget Hvor mange bøtter har du gang i ? og hvis der er flere er der en/flere uden låg ?