Tape på siden af bøtte (Østerhattedyrkning)

Hej

Jeg har købt noget østershattemycelium for nylig hos jer. Jeg har troligt fulgt fyld-kaffe-på-hen-af-vejen guiden. Og spist et kilo græsk yoghurt, så jeg har en bøtte at gro i. Mit eneste problem ift. guiden var, at jeg ikke have malertape til rådighed. Så jeg improviserede en løsning med noget bomuldsstof og elastikker. Se billede. Kan jeg bruge det i stedet for malertape?.

Derudover er jeg i tvivl om: Jeg har fyldt kaffe i svarende til 3x halve filtre og blandet det med cirka 3 spiseskefulde mycelium her til at starte med. Når jeg skal fylde mere kaffe på, skal jeg så blande det med mycelium først eller blande det nede i spanden? :slight_smile:

Tak for en god guide og kundeoplevelse. Krydser fingre for succes med mit første svampedyrkningsforsøg.

Vh.
Ferdinand Roesen

Hej @Ferdinand Velkommen til forum

Jeg vil prøve at besvare dit spørgsmål ud fra min erfaring med at gro Østershatte.

Græsk yoghurt er ikke min livret, men er god til at blande i mange retter :upside_down_face:. . .nå fokus på svampene :+1: . . . ja bomuldsstof kan du fint bruge som filter her. når du blander kaffegrums og mycelium må du gerne gøre det nede i bøtten men undgå at rører rundt i det kaffe som myceliet har bredt sig i, eller vil det forsinke processen fordi myceliet skal til at frogrene sig på en ny.
Mit forslag ville være; når myceliet har lavet et hvidt lag i din bøtte og dækker kaffen, at tage 3x halvfyldte filtre med kaffegrums og blande det med myceliet, hælde over i bøtte, når myceliet efter en tid igen dækker kaffe med et hvidt lag, er det tid til at fylde efter med et lag kaffe.
Vær obs på at kaffen ikke er for våd, heller lidt til den tørre side, og så fugte lidt op med en vandforstøver.
Ønsker god Grofornøjelse :mushroom: - gode vinter-weekend hilsner her fra Østfyn
mvh. Bendt :mushroom:

Hej @Bendt

Nej, det var lidt meget yoghurt at skulle igennem, men så fik jeg en bøtte ud af det :smiley:
:smiley: Tak for hjælpen og god weekend her fra århus også :mushroom: :mushroom:

1 Synes om

Hej @Ferdinand. Velkommen til! Du behøver faktisk ikke blande med mere mycelium. Jeg plejer i hvert fald bare at vente til myceliet har bredt sig som et hvidt dunet lag, og så bare hælde en omgang grums mere på (1-2 cm eller hvor meget, der nu passer med, hvad du drikker). Så æder myceliet sig videre gennem det, og når der så igen er et hvidt dunet lag, fylder du mere grums på osv.
Så kan du jo spise en omgang græsk yoghurt (eller skyr eller is) mere og lave en spand til.

Mvh Julie

1 Synes om