Jeg har virkelig godt gang i mine bøtter med østershatte, og det går forrygende.
Vi har en vennepar som var noget grønne af misundelse, da de så dem. De blev mega nysgerrige og kunne også tænke selv at komme i gang. Så keg vil gerne lave en svampe bøtte klar til dem.
Nu pønser jeg på, om jeg kan tage indholdet fra en bøtte, hvor jeg har høstet svampe på et par gange, og så blande fx 50% af indholdet med nyt substrat. Vil det så kunne give svampe med fornyet energi? Eller kræver det jeg køber reelt mycelium på korn og blander op.
På dit spørgsmål vil der være lidt forskellige svar på, og her spiller flere forhold ind.
Mit svar vil være : har du en substratblok der har givet svampe to gange, så bør du start på en ny, især hvis du vil være sikker på et godt resultat. Svampemyceliet er ikke som en surdej, der overvinder alt blot du fodre den så bliver alt godt.
I naturen sætter svampene frugtlegemer for at “sende børn” ud i verden, hvert mycelium gør det måske kun en gang om året, og i den mellemliggende periode “samler de kræfter” til næste gang.
Har du en Substratblok med østershatten givet to gange vil jeg betragte myceliet for svækket, det er modtageligt for forureningskilder, f.eks. skimmelsvamp m.v. det er måske ikke synligt i første omgang men pludselig efter to uger kan myceliet antage en ikke ønskelig farve. Men har du et nystartet svampegro der ikke har sat frugtlegemer vil du efter to uger nemt kunne dele det op i tre nye portioner, fodre det op og få tre nye gode svampegro.
At opformere mycelium, på eksempelvis korn, er en sværhedsgrad som kræver lidt mere “laboratorie” forhold end “bare” at dyrke selve østershattene på varmebehandlet halm.
Nu ved jeg ikke om du har købt myceliet hos os i TAGTOMAT?, men vi har lavet nogle fine forsøg med at trykkoge et kilo hvedekerner, og så pode dem med 1-2 pakker med 80 gram østershattemycelium, for at så efter cirka 2-3 uger at have 1 kg mycelium som vi kunne pode halm med efterfølgende.
Det er helt rigtig som Bendt skriver at myceliet efter et par generationer bliver “svækket”, men vi har med succes haft helt op til 6. generation til at give svampe, omend det giver et mindre og mindre udbytte.
I vores kommende bog: Hjemmedyrkede svampe: Fra mycelium til måltid, vil der være en mere udførlig guide til hvordan du kan opformere myceliet, men du skal have fat i en trykkoger for at gøre det, efter vores erfaring.
Der er også nogen der gør det med glas i ovnen med et staniollåg over, men det har jeg ikke selv prøvet.
Del gerne billeder af dine forsøg, det gør det lidt nemmere at komme med feedback.