Jeg er stadig relativt ny i svampedyrkning. Og jeg undrer mig over hvad den bedste metode er til at starte en ny mycelium kultur op.
Som jeg forstår det, kan en problematik være at der kommer for mange mutationer i myceliet hvis man kører for lang tid på det samme, ved bare at overfører f.eks. frugtlegemet til noget nyt substrat.
Kommer man udenom dette ved at gøre brug af sporer?
Hvad er den bedste måde at fortsætte på de svampe man allerede har?
På nuværende tidspunkt for mig, gælder det blå østershatte.
Super godt spørgsmål du stiller, som jeg desværre ikke selv har det helt rigtige svar på tror jeg.
Umiddelbart kan du opformere myceliet du har købt af os, ved eksempelvis at koge kornkerne, prøv med rug eller byg, og så pode dem med lad os sige 10-20% af korn med mycelium på du har fra os.
Og så bruge de resterende 80% til at dyrke svampe på. Så får du så en 2. generation mycelium pose, og fra den gentager du opformeringen.
Jeg har også læst mig til at man ved for mange generationer kan opleve uhensigtsmæssige mutationer, men hvis du kører på hobbyplan, bør det ikke være et problem, mere en oplevelse.
Tag gerne billeder og læg op af hvordan du gør, så kan vi andre lære og blive inspireret.
@Bendt@Ezra Har I nogle erfaringer I kan supplere med?
Det er ikke helt nemt at svare på, jeg ved ikke hvilke muligheder du har at dyrke svampe under, jeg formoder ikke du vil opdage mutationer, jeg tror nærmer du vil opleve udfordringer med forurening, med mindre du har sterile forhold at arbejde under. Kommer man uden om det ved at bruge sporer ? . . . det er langt fra sandsynligt, sporer har samme gener med mindre der er sket en kønnet formering.
Hvis din hensigt er at opformere mycelium med succes skal der sterile forhold til.
Hvis du vil dyrke spisesvampe og mener at prisen på kr. 50,- for 100 gr. mycelium er for dyrt, giver jeg dig ret, tag kontakt til din mycelium leverandør og få et godt tilbud på en større mængde.
mvh. Bendt
Det er fordi jeg har startet et lille forsøg op, hvor jeg har overført et frugtlegeme til noget kaffegrums, som jeg så har fodret med nyt kaffegrums det sidste lange stykke tid. Det er i dag blevet fordelt i noget strålebehandlet halm og videre ned i et monotub jeg har gjort mig et forsøg med.