Jeg har købt TagTomats blålig østershat mycelium. Jeg kunne godt tænke mig at opformere det.
Der er mindre liv i det købte mycelie end forventet. Jeg havde forventet en hvid blok, men her er der kun få pletter med vækst. Skal jeg lade myceliet vokse ind i kornet først? Hvis ja, hvordan? Jeg tror det er for tørt.
Jeg vil gerne opformere myceliet på majskerner. Det hele skal selvfølgelig steriliseres grundigt. Jeg havde planlagt at blande myceliet 1:8 med vækstmedie. Men skal jeg ændre ratioen, nu hvor der er så lidt vækst i det indkøbte medie?
Velkommen i forum og dejligt du har kastet dig ud i svampedyrkning.
Den pose mycelium du har modtaget ser helt ok ud. Nå myceliet bliver pakket i mindre portioner bliver det brudt op, og det kan virke lidt “fattigt” når kunden modtager det. Jeg ser at posen er vakuumpakket og der er med til at øge holdbarheden, og renheden i myceliet. i posen er der ingen ilt og myceliet er “gået i dvale “ Før du går vider til opformering vil jeg anbefale at “vægge” myceliet og få den hvide blok du tænker på. Du skal bruge sprit - skarp kniv - microporetape/Englehud. Sprit knivblad og pose af, lav et lille snit på 4 cm. sæt tapen på, nu kan myceliet igen ånde, placer posen ved stuetemperatur, uden direkte lys, i 5 dage , og jeg vil afgjort formode at hele din pose bliver hvid indvendigt, og klar til at komme vider ud i verden. - God svampeleg - de bedste hilsner