Myceliet bliver rødt

Kære forum
Jeg har for første gang prøvet at opformere mycelium til almindelig østershat. Den éne pose vise dog spor af noget rødligt som vist på de vedhæftede billeder. Hvad tror I det er? Bør jeg smide myceliet ud eller give det et forsøg?
Mvh. Søren![20201123_164031|690x388]

1 Synes om

Et billede mere:

Hej @Skrivebordstomat

Først og fremmest velkommen til vores forum, og det var da et fantastisk brugernavn du har valgt.

Det er måske kondens der skaber et for vådt miljø.

Det ser ud til på billedet at det hvide spreder sig fint, så du kan gøre to ting

  1. Prikke huller på poserne og sætte noget semipermeabel tape på for at sikre lidt cirkulation
  2. Tage myceliet ud og fjerne de røde plamager, og så lægge i en ny pose, hvor du har prikket lidt huller i, og så sat tape for.

Hvilket materiale har du brugt til opformering?

Hvilket mycelium / Østershat er det du opformerer?

Jeg synes ikke du skal smide tingene ud, det ser godt ud overordnet set.

vh
Mads

Hej Mads
Tusind tak for svar. Det lyder sandsynligt, at det skyldes kondens, da jeg også kunne finde små tegn på dette i de 3 øvrige poser med mycelium jeg lavede.

Jeg har opformeret “Almindelig østershat ‘SPOPPO’” og brugt en ondulatblanding primært hirsefrø. Blandingen har nok været lidt for våd efter pastauiseringen. Jeg prøver dine tricks, og håber på det bedste.

P.s. Nogen bud på velegnet halm/hø der kan bruges til svampeposerne og hvor det kan købes i KBH? Jeg købte noget kaninhalm ved en dyrhandel, men det er meget groft, så det er svært at koge særlig meget af gangen.

Mvh. Søren

Hej @Skrivebordstomat - Dit mycelium ser fint ud :mushroom:, jeg bruger også en del “Undulatblanding” til opformering. Jeg ser også hos mig gyldenbrune plamager, det er enzymer som myceliet udvikler for at nedbryde frøene
mvh. Bendt

1 Synes om

Tak for svar Bendt. Dine youtube videoer har været utrolig hjælpsomme. Myceliet ser ud til til at være i fin form nu:)
Mvh. Søren

1 Synes om