Erfaringer med Lions Mane dyrkning?

Hej

Jeg har nul erfaring med at dyrke svampe. Jeg kunne godt tænke mig at dyrke noget Pindsvinepigsvamp / Lions Mane. Primært fordi den er svær at skaffe frisk nogen steder.

Jeg kan se, at jeg kan købe mycelium
(Pindsvinepigsvamp / Lions Mane (Hericium erinaceus) - Økologisk mycelium - ca. 80g - TagTomat)

Kan jeg bruge noget alm. halm fra hvede, rug, byg, havre eller lign. og
så bare koge det 5 minutter og komme det i en lukket pose sammen med det
mycelium?

Og så ellers bare hænge posen/sækken op under loftet i mit haveskur?

Så skærer jeg bare nogle huller/revner i sækken når jeg kan se, at
myceliummet er ved at være klar til at sætte frugter eller hvordan?

Vil denne fremgangsmåde virke?

Eller er Lions Mane bare for svær at starte med?

Findes der nogle færdige grow-kits med Lions Mane?

1 Synes om

Hej @CarstenMedkaa - først og fremmest tak for dit indlæg og velkommen til vores forum!

Når vi dyrker Lion’s Mane, plejer vi at blande 2 liter træmel / røgesmuld med 0,5 liter hvedeklid og 1 liter vand i en dyrkningspose. Derefter trykkoger du det i 2,5-3 timer (så posen skal kunne tåle de høje temperaturer). Lad det køle ned, og så blander du med mycelium.

Lion’s Mane vil derefter gerne stå i helt mørke imens den spreder sig i din pose, og når du kan se lidt hvide pletter overalt, laver du et lille hul (1cm) og lukker posen helt stramt. Sæt den derefter gerne i en kasse, hvor du kan spraye vand et par gange om dagen for at give høj luftfugtighed.

Det er vigtigt at du lægger noget i bunden af din trykkoger, så plasten fra posen ikke rører bunden. Du kan fx bruge en si i rustfrit stål, som du bøjer håndtaget på, så den kan være der.

Hvis du hellere vil starte med en af de helt nemme svampe, og ikke har en trykkoger, vil jeg helt klart anbefale østershatte, og ellers er der også højtsiddende skælhat, som vokser fint i halm også. Men ellers synes jeg bare, du skal prøve det af!

Du kan finde dyrkningsposerne her: Svampedyrkningspose - 42x32cm - Polypropylene Zipper T-Filter Bag - 123 grader heat resistant - 5 liter - TagTomat

Vi kommer også snart til at forhandle hvedeklid og træmel, men indtil da kan du finde det i din dagligvarebutik (hvedeklid) og steder med grej til grill (røgesmuld).

Det er mega fedt at følge, hvordan de vokser, så jeg håber, du har mod på det. Får du spørgsmål undervejs, må du sige til, og del meget gerne, hvordan det ellers går.

Mvh Julie

1 Synes om

Hej Julie.
Har I nogen færdige grow-kits med lions mane?

1 Synes om

Hej @CarstenMedkaa

Færdig groblokke med Lion`s mane er lige nu at finde på www.østershatte.dk ( Skyttegården)

mvh. Bendt

Hej @CarstenMedkaa

Tak for dit indlæg hos os.

Vi har pt. ikke nogle færdige produkter, men vi kommer til at lancere et med alle remedierne til det. Men du skal have fat i en trykkoger som Julie skriver.

vh
Mads