Pindsvinepigsvamp

Hej med jer
Jeg har nu bestilt mycelium til den fantastiske “pindsvinepigsvamp” og det store spørgsmål er hvad jeg skal dyrke den på. De vokser naturligt på bøg så det ville være mit første bud. Er der nogen der har en vejledning eller erfaringer med denne svamp?
De bedste hilsener
Thomas

2 Synes om

Hej Thomas / @Pindsvinepigsvamp

Først og fremmest velkommen til vores forum. Jeg får fulgt op på dit spørgsmål, og indtil da, kan du måske lade dig inspirere af dette skriv fra @fungafarm.

God dyrkning
/Mads

1 Synes om

Hej

Jeg er ved at prøve på træpiller ( nogle med høj brændværdi, i håbet om det er hårdttræs piller ) og brugt malt ( + en smule havre og risskaller ), det ser indtil videre ud til de kan lide det, bredte sig med omkring 2/3 af østershatte i samme medie.

  • Jack
2 Synes om

Hej @wolfen. Det lyder spændende og umiddelbart, som et godt bud på en blanding. Ved du hvilken type træ pillerne er lavet af? Kom gerne med en opdatering på, hvordan det går.
Mvh Julie

Hej Jack
@wolfen

Dejligt at du har lyst til at dyrke spisesvampe :mushroom:
Til Lion Main bliver der afprøvet mange forskellige medier, og du har kastet dig ud i noget af en blanding :slight_smile: og at svampemyceliet stortrives er super dejlig.
Er dit medie blevet steriliseret i trykkoger ?
Håber vi får et par fotos når svampene er på vej
Mvh. Bendt :mushroom:

Malt osv. er resterne af en red ale, som jeg regner med at skulle prøvesmage senere på ugen.
Det har generet mig et stykke tid at smide så meget brugt korn ud, og det bliver lige grovt nok at bage med pga. risskallerne. Så jeg tænkte det måske kunne blive foder for svampe, dette er mit andet forsøg med svampedyrkning.
Efter der blev brygget med malten, fik den lov til at stå nogle timer og dræne. Efterfølgende blandet med træpiller overhældt med kogende vand for at få savsmuld ca. 50/50 på volume.
Tilpassede fugtigheden så jeg kun liiige kunne presse en dråbe væske ud af mediet.
Steriliseret i trykkoger.
Jeg har lavet 3 portioner en hver af shiitake, lions mane og almindelig østershat, Jeg er lidt bange for shiitake var DOA, jeg har podet korn fra myceliet på malt agar, der er fint gang i både østershat og Lions mane, men ikke spor af liv ved Shiitake.

1 Synes om

Jeg er ikke sikker på træsorten, jeg købte en 15kg sæk i Bilka, der i følge deres hjemmeside har en brændværdi ca. 3400kcal per enhed jeg har glemt. Det svarer meget godt til andet hårdt træ som bøg og eg. Det kunne godt være bøg ud fra farve, og det lugtede ikke som eg.


Det her efter knap 2 dage

Mvh Jack

2 Synes om

Ohhh svampe og øl . Godt mix :slight_smile:

Hej @wolfen

Hvor ser det godt ud. Fedt at du vil dele dine erfaringer, og velkommen til vores forum.

Glæder mig til at følge med i dine forsøg.

vh
Mads

Rettelse har fundet ud af at træpillerne er 100% fyrretræ

@wolfen Øv - du må sige til hvis du er interesseret i træpiller i et godt mix af Eg og Birk, så har jeg på lager. - jeg træffes på mobil 30561524 mvh. Bendt

1 Synes om

Jeg ser lige hvordan det går, det ser ud til at myceliet ikke ved at det ikke vokser i fyrretræ :grin:

Der er svært at se på billedet, men der er en del aktivitet i posen med lions mane, shiitake ser ud til at der aldrig har været liv, så jeg overvejer at sterialisere posen igen, og lave den til østershat i stedet.

2 Synes om

@wolfen - JA KAN GODT SE DER ER NOGEN AKTIVITET. - FINO ! VI SER HVAD DER SKER. :mushroom:

Hej @wolfen. Hvordan gik det videre med dyrkningen? Vh Julie

Det gik OK, mellem mit job og jeg ikke havde fået bygget en boks med klimakontrol ( er igang med version 2 ), havde jeg lidt døje med at holde luftfugtigheden, så første høst var der mange små klynger, og en større der var noget misfarvet da jeg kom hjem. 2. høst gik noget bedre, men så gik der mug i blokken, og så er det bare ud af hytten med det.


Den store var næsten 10cm på den længste led. De blev spist, skæret i skiver stegt tørre på panden, og derefter sprøde i smør. De smager glimrende, overraskende kød-lignene i konsistens og smag, dog med en særlig undertone.
Jeg har lige nu gang i at opformerer grainspawn, så jeg er klar til at prøve et lidt større dyrkningseksperiment ved næste bryg dag. Sidste brygdag resulterede i 6 2kg poser med 50/50 brugt malt og bøgetræpiller. Alle med østershat, da mit lions mane grin spaen ikke var klart til brug.

  • Mvh Jack
2 Synes om

Hej @wolfen - sejt at det lykkedes, selvom pillerne var af fyrretræ. Det bliver spændende med næste omgang.
Mvh Julie

Der er noget der tyder på at fyrretræ ikke er et problem for Hericium familien af svampe, noget tyder på de måske foretrækker det bare er fra pilleform. Der sker åbenbart et eller andet under trykprocessen så harpiksen ikke er et problem.

Folkene fra Mossy Creek Mushrooms har lavet nogle test der viser nogle interessante resultater.
[Goat Mix: Our New Oyster Mushroom Substrate - YouTube]
Der bliver snakket om deres GOAT mix (50/50 halmpiller og sojaskaller), masters mix (50/50 hårdttræs piller og sojaskaller) og det de bare kalder pine mix (50/50 fyrretræspiller og soyaskaller).

Så det kunne være sjovt at skaffe nogle sojaskaller, halmpiller og når man nu er i gang hamp piller hjem, og så starte de forskellelige mix op samtiddigt.

Et andet forsøg der kunne være sjovt er at gro forskellige svampe familier i substratet efter hinanden, da det er forskelligt hvilke dele af substratet de forskellige familier bruger.

Her er en video fra Oak and Spore Mushroom Farm , hvor han laver et indledende forsøg med at genbruge substrat [Can You Reuse Mushroom Substrate? - YouTube], han har også en video hvor han sammenligner hårdttræ (løvtræ?) og blødttræ (nåletræ?) What works better? Hardwood VS Softwood for Mushroom Growing..
Jeg kan generelt anbefale hans kanal, om ikke andet så er han ret underholdende :smiley:

Mvh Jack

3 Synes om

ohhh - fedt - tak for deling :mushroom: :+1:

Har kun set svampen en gang i mit liv. Da jeg arbejdede i område i Gurre Nordsjælland som have mand.
Der var i boligforeningen en stor flis bunke og i toppen var en stor Pindsvinepigs svamp :wink: Jeg lod den stå idet jeg var yngre og dum ;/ Eller jeg ville bare ikke gøre den ondt :wink: den var så fantastisk:)

Jeg har på nuværende tidspunkt 2 lions mane blokke på goats mix som jeg går og venter på blvier fuldt koloniseret :slight_smile: Jeg har et tidligere post omkring soja skaller her på forummet og har siden jeg fik fat i dem haft fantastiske resultater med at gro på goats mix.

Det er dog et krav at man er i stand til at sterilisere blokkene korrekt ved brug af soja skaller.

*opdatering med billede (taget den 15 juni)

1 Synes om