Pindsvinepigsvamp - hvordan får jeg succes?

Hej :slight_smile: Jeg har lavet pindsvinepigsvamp fra grain til hårdttræssmuld med vermiculite i.

I starten går det fint og svampen starter godt og vokser ud af hul på en sort sæk, i en perforeret plastickasse med fugt. Men efter nogle dage holder de op med at vokse og begynder i stedet blive brunlige og at tørre lidt ind. De når aldrig til det punkt hvor de får en manke og laver sporer.

Hvad skal jeg gøre? Og hvordan får jeg min kultur til at fortsætte så jeg ikke skal starte forfra? Tak

1 Synes om

Hej Søren

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Jeg har ikke selv erfaring med vermaculite, vi laver det med træmel og hvedeklid i et forhold 4:1, med cirka 600 gram træmel og 150 gram hvedeklid.

Min oplevelse ved frugtsætningen er at du skal holde et højt luftskifte, og høj luftfugtighed samtidigt.

Kan du dele lidt billeder af din dyrkning, så kan vi lettere hjælpe dig på vej.

vh

Mads

1 Synes om

Tak, har dog ikke billeder men vil prøve med dit råd.

1 Synes om

Hej @123456789

Min erfaring med LM er at den fortrækker et stabilt miljø, om temperatur er 17 eller 21 grader, eller fugt 65 % eller 85 % er ikke det der er afgørende for om frugtsætning lykkes, det er om forholdene er stabile/ konstante.

vermiculite indeholder ingen næring, det kan indeholde meget fugt.

Hvis du ikke har mulighed for at steriliserer dit substrat blanding hvor der indgår “træmel” men pasteuriserer, vil jeg gå efter en vandprocent på 50. altså 1 del tøstof og 1 del vand. Tilsættes der ex hvedeklid eller kaffegrums som energi-giver skal man være ekstra påpasselig med renlighed.

Op med humøret, det skal nok lykkes, har man først fået styr på processerne er LM nem at hjemmedyrke. Vi får klippet en ny film inden længe så er der mere hjælp at hente

mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Tak, det glæder jeg mig til. Hvordan med at fortsætte kulturen? P.t. har jeg to inaktive poser med myc og substrat. Dør det bare langsomt ud og så køber man nyt?

M.v.h.
Søren Martinsen

Nødholmsvej 52
4171

Tlf.: 51728212

tor. 27. nov. 2025 23.35 skrev Bendt Rossander Sørensen via TagTomat - Vejen til grønne fællesskaber <notifications@tagtomat.discoursemail.com>:

1 Synes om

Hej @123456789 Søren

kunne vi se et par foto at dine poser ? det vil hjælpe os på vej til bedre svar.

Eksempel, Har du en frisk dyrkningsblok der hoved salig består af et træprodukt, den vejer 1,5 kg. vil jeg formode at de 700 gram er tørstof. som hobbydyrker kan vi ex forvente at kunne høste 400 gr svampe over to høst. Når et mycelium har omsat store mængder energi for at sætte frugtlegemer er det blevet “træt” Man kan ikke forvente, ligesom surdejsprincippet , tilfører ny næring og det liver op igen. Men før det sætter frugtlegemer vil det være muligt at dele dyrkningsblokken op i ex 3 portioner, tilsætte nyt substrat, og det får lov til at udvikle sig til 3 nye dyrkningsblokke. Har man gode rene forhold er det en proces der kan gentages mange gange.

Mvh. Bendt :mushroom:

Hej Bendt
Her er mine poser, de vejer nok lidt over et kg. Pr. Stk.

Men der er højst kommet 30 g. Svampe…

M.v.h.
Søren Martinsen

Nødholmsvej 52
4171

Tlf.: 51728212

lør. 29. nov. 2025 11.45 skrev Bendt Rossander Sørensen via TagTomat - Vejen til grønne fællesskaber <notifications@tagtomat.discoursemail.com>:

Hej @123456789 Søren

Tak for foto, det er med til at give os et bedre svar.

Det korte svar er, det ligner en ommer. metoden der er brugt her vil højst sandsynligt kunne fungerer med grå/brun østershat, men desværre er LM mere kræsen og stiller højere krav til substrat og renligheds samt vækstmiljø.

Har man en trykkoger til rådighed har jeg nu lagt en film på Youtube der viser hvorledes jeg laver mine svampeblokke. Vælger du en low-tec metode vil jeg anbefale en myceliums procent helt oppe på 30%

mvh. Bendt

Tak Bendt, Jeg prøver at se om jeg kan gøre noget lignende :slight_smile:

Her bruger det ikke trykkoger, de pasteuriserer træpillerne med varmt vand, I DK udskifter vi træpillerne med træmel, fordi det er vanskeligt at finde træpiller at løvtræ.

Her bruges også en dyrkningspose, det er en fordel fordi de har indbygget filter og tåler høj temperatur.

mvh. Bendt

Tak for det!
Jeg kan ellers anbefale at købe briketter af hårdttræ hos Harald Nyborg.

1 Synes om

@123456789 Søren

Tak for info. :+1: :mushroom:

Hej Bendt,
Du siger der ligger en video på Youtube, men kan du fortælle nærmere hvor man finder den? Tak, vh søren

@123456789 hej Søren

du får også lige et link til min video. - god svampekik : :slightly_smiling_face: :+1: :mushroom: