Pindsvinepigsvamp - meduvikling / co-creation

Kære alle.
Vi tager hermed næste skridt imod vaskeægte open source co-creation med jer, vores trofaste community!
Vi har fået en masse pindsvinepigsvamp-mycelium hjem (på engelsk: Lion’s Mane, på latin: Hericium erinaceus), og vi vil rigtigt gerne finde en nem måde at dyrke den på, som fungerer godt hjemme i jeres køkkener.

Vi ved, hvordan det gøres industrielt og med en masse grej, men tænker at det må kunne gøres nemmere - og det er her I kommer ind i billedet!
Nedenfor kan I se et par forskellige metoder, som vi har testet, og som ikke virkede særligt godt. Vi har sat myceliet på tilbud i vores webshop, og håber du vil være med til at finde en god dyrkningsmetode. Den som kan dokumentere den største høst får - udover æren og kreditering på den guide, vi efterfølgende laver til vores kunder - en god julegave fra TagTomat.

Vi håber meget, at I har lyst til at være med!

Her er hvad vi hidtil har testet uden held:

  1. Pasteuriser høvlspåner (“soft wood”) eller halm enten ved dampning i saftkoger eller ved at overhælde med varmt vand - temperatur ml. 65-82 grader celcius.
  2. Dræn og afkøl.
  3. Bland med mycelium - vi har forsøgt både i en gammel isboks og i en “rigtig” svampedyrkningspose.

Hej TagTomat!

Jeg var forbi butikken i fredags og købte både mycelium for østershatte og pindsvinepigsvamp.

Disse to er nu podet på en gammel træstub nede på den lollandske ø Fejø, og vi venter spændt på resultatet. Da jeg er ny bruger, kan jeg desværre kun tilføje ét billede i denne besked, men vores proces var som følgende:

  1. Vi fandt en gammel, fugtig træstub som stod i skygge.
  2. Smeltede naturligt bivoks over vandbad
  3. Borede huller på ca. 10 cm med en boremaskine (8mm)
  4. Hullerne blev fyldt med mycelium, og dernæst forseglet med bivoks.


Vi glæder os til at vise resultatet frem til efteråret (hvis der overhovedet sker noget!) :wink:

De bedste hilsner fra Loui

2 Synes om

Hej TagTomat
Tak for dette forum - vil deltage aktivt med mine erfaringer.
Jeg kommer forbi i næste uge - vil gerne prøve lykken med dyrkning af pindsvinepigsvampen.
Har læst at den indeholder en masse gode stoffer, men hvordan tilbereder man den ??
Et andet spørgsmål omkring dyrkning af østerhatte i skyrspande mm.
Udviklingen går fint og vi nærmer os toppen af spandene - skal jeg tage tapen af på et tidspunkt eller bliver de skubbet til side af sig selv.
Hilsen
Finn

2 Synes om

Hej @Loui.
Lidt (ret) forsinket velkommen til vores forum! Dejligt at du vil dele dine erfaringer. Jeg glæder mig til at følge med i, hvordan det går med svampene. Der kan dog godt gå et par år, før der kommer frugtlegemer, når man poder på en træstub. Er der noget at se på den endnu?
Vh Julie (ansvarlig for TagTomats SvampeUnivers)

Hej @Fyrrehytten - Velkommen til vores forum! Det er dejligt, at du er frisk på at dele dine erfaringer, så vi sammen kan blive klogere! Men kan jeg lokke dig til at oprette den del omhandlende østershatte i dit indlæg som et seperat indlæg istedet for svar på denne tråd? Så bliver det nemmere at finde rundt herinde på forummet. :slight_smile: (når du kan se de små begyndende frugtlegemer titte frem bag ved tapen, så tager du den af).

Ift. pindsvinepigsvampen, så ved jeg faktisk ikke hvordan man tilbereder den. Jeg tænker, at det ikke vil være helt galt at stege den i smør? @mads har du et bedre forslag?

Vh Julie (ansvarlig for TagTomats SvampeUnivers)

1 Synes om

Altid masser af smør, eller i det mindste olie. Men jeg har faktisk aldrig smagt Pindsvinepigsvamp. @Fyrrehytten