Pindsvinepigsvamp - meduvikling / co-creation

Kære alle.
Vi tager hermed næste skridt imod vaskeægte open source co-creation med jer, vores trofaste community!
Vi har fået en masse pindsvinepigsvamp-mycelium hjem (på engelsk: Lion’s Mane, på latin: Hericium erinaceus), og vi vil rigtigt gerne finde en nem måde at dyrke den på, som fungerer godt hjemme i jeres køkkener.

Vi ved, hvordan det gøres industrielt og med en masse grej, men tænker at det må kunne gøres nemmere - og det er her I kommer ind i billedet!
Nedenfor kan I se et par forskellige metoder, som vi har testet, og som ikke virkede særligt godt. Vi har sat myceliet på tilbud i vores webshop, og håber du vil være med til at finde en god dyrkningsmetode. Den som kan dokumentere den største høst får - udover æren og kreditering på den guide, vi efterfølgende laver til vores kunder - en god julegave fra TagTomat.

Vi håber meget, at I har lyst til at være med!

Her er hvad vi hidtil har testet uden held:

1. Pasteuriser høvlspåner (“soft wood”) eller halm enten ved dampning i saftkoger eller ved at overhælde med varmt vand - temperatur ml. 65-82 grader celcius.
  2. Dræn og afkøl.
  3. Bland med mycelium - vi har forsøgt både i en gammel isboks og i en “rigtig” svampedyrkningspose.

Hej TagTomat!

Jeg var forbi butikken i fredags og købte både mycelium for østershatte og pindsvinepigsvamp.

Disse to er nu podet på en gammel træstub nede på den lollandske ø Fejø, og vi venter spændt på resultatet. Da jeg er ny bruger, kan jeg desværre kun tilføje ét billede i denne besked, men vores proces var som følgende:

1. Vi fandt en gammel, fugtig træstub som stod i skygge.
  2. Smeltede naturligt bivoks over vandbad
  3. Borede huller på ca. 10 cm med en boremaskine (8mm)
  4. Hullerne blev fyldt med mycelium, og dernæst forseglet med bivoks.

Vi glæder os til at vise resultatet frem til efteråret (hvis der overhovedet sker noget!) :wink:

De bedste hilsner fra Loui

1 Like