Svampeboks Og pinning

Har har nu haft denne kære svampeboks stående i snart 26 dage I dejlig mørke og her for 2 dages siden opdagede jeg, at de var begyndt at kigge frem i toppen. På den ene side, hvor der selvfølgelig sad tape for det lille hul, var der også begyndt at ske lidt pinning, dog ikke I nærheden af hullet, men i toppen at boksen.

Jeg valgte derfor at tage dem ud for at give dem lidt lys, samt sørge for at der er god luftfugtighed ved at bruge en forstøver.

Mit spørgsmål er nu: Skal jeg gøre noget anderledes nu eller skal jeg bare lade den langsomt søge mod hullet og håbe de begynder at give lidt frugtlegmer? Hvad med toppen? Der er også lidt pinning der, så skal jeg hive låget af eller noget helt tredje? Jeg har lavet en lille collage der viser toppen (hvor der er begyndt at ske lidt udvikling) samt den ene side af boksen, hvor de langsomt er begyndt at kravle mod lidt frisk luft og frihed.

1 Synes om

Hej @Tommern

Velkommen i forum, dejligt at se der er svampe på vej. Det er godt du har gang i vandforstøveren, det er med til at hjælpe svampen på vej, den skal nok finde vej nu.

Det peimordia der er dannet under låget skal du ikke gøre noget ved, det indgår i myceliet.

Jeg kan se at boksen er fyldt med hvid sund mycelium det er gode tegn. Det ikke usædvanligt at myceliet prøver at danne frugtlegemer flere steder inde i boksen, halmen ved hullet har sandsynligvis på et tidspunkt tørret ind og dannet en “tør prop” derfor har myceliet ikke ville den vej ud til at starte med, men det fornemmer alligevel at det er her der er ilt, og nu du er startet med vandforstøveren får det nyt håb :slightly_smiling_face: og klar til at sætte frugtlegeme :mushroom:

Vi vil gerne se se et par foto mere når svampene kikker frem

Mvh. Bendt :mushroom:

2 Synes om

Tusind tak for svaret. Det er godt at høre. Jeg lader den får lidt god frisk luft samt en god fugtighed, og vil selvfølgelig følge op med lidt billeder når der er lidt mere at se.

Det har været en sjov oplevelse at se hvordan mysceliumet har spred sig fra dag til dag, og nu er der lidt frugtlegmer på vej. En sjov ny hobby!

2 Synes om

Så ville jeg da komme med en lille opdatering her 2 dage efter, og de har skam fundet deres vej ud i friheden I søgen efter lidt lys og frisk luft. Det er selvfølgelig ikke den kønneste lille knude af svampe, nok fordi de have problemer med at finde ud, men lidt er jo også godt og man lærer så længe man lever.

3 Synes om

@Tommern de finder næsten altid deres vej.

Havde du mikroporetape på hullerne? Det ser ud som om at halmen er tørret ud ved hullerne nemlig, som Bendt beskriver.

Vi glæder os til at følge din nye hobby.

vh

Mads

Der har været micropore tape sat på, men jeg tror der måske har været en passiv luftstrøm som har tørret dem ud lige ved åbningen. De stod ellers i et dejligt mørkt skab, dog med åbningen på klem. Det kan måske have været med til at tørre hullerne ud.

1 Synes om

ohhhh yes :+1: godt på vej :mushroom:

Så kommer der lige en opdatering her nogle dage senere. De er blevet lidt lange i det, og jeg har gjort mit bedste for at holde fugtigheden oppe på bedste vis. Deres start på livet var jo heller ikke helt nem, men det har alligevel været utroligt sjovt at følge deres udvikling, selvom de havde en lidt svært start som nævnt tidligere.

3 Synes om

ohhh. fuld fart på :+1:

1 Synes om

Jeg tænkte om de måske var klar til at blive plukket? Kanten ser pæn og skarp ud, men måske er det for tidligt? Skal de måske have en dag mere?

1 Synes om

Det er godt at plukke en dag for tidligt end forset, i hvert fald i den store produktion, for at undgå stort sporrekast, spisekvaliteten kan også falde lidt hvis de hænger flere dage over. :+1:

1 Synes om

De blev plukket her til aften, skåret til, smidt på en pande med lidt hvidløg… Wow. Det var helt fantastisk!
Det gav mig blod på tanden til mere. Tusind tak for hjælpen :+1:

3 Synes om

Fedt.

Du kan jo prøve at gå op i en større beholder, eksempelvis 5 liter, og så se hvordan det går.

Brug cirka 1/4 af det indhold du har i din beholder til at pode halmen med i din 5 liters.

Jo større beholder, des større frugtlegemer vil der kunne dannes.

vh

Mads

2 Synes om

Så kommer der en lille opdatering herfra. Der gik kun 5 dage fra jeg plukkede den første omgang svampe til at der nu er små svampe på vej igen. Denne gang fra begge huller. Det bliver jo mere og mere spændene.

2 Synes om

@Tommern OHHHH hvor det kører :+1: :mushroom:

1 Synes om