Spørgsmål: Svampebox vil ikke vokse i anden omgang?

Hej alle!
Jeg har for ca. en måned siden høstet min første omgang østershatte fra 3 svampeboxe. Herefter lod jeg boxene hvile i 14 dage og skar hul et nyt sted. Denne omgang vokser der dog ingen svampe frem… de har stået i 14 dage nu, men uden gevinst. De står samme sted som første gang, og man kan se der er hvidligt inde i halmen. Desuden står mit DIY dyrkningskit på samme placering og har givet svampe som er klar til høstning idag. Har nogen et godt bud på, hvad der mon kan være galt?

Vh.
Elisabeth

1 Synes om

Kære @Elisa

Tak for dit spørgmål. Har du mulighed for at lægge et billede op? Det lyder somom at svampeboxene er tørret ud. Hvis de er, så prøv at sprøjte lidt vand ind i hullerne med en kanyle, tape til, og vent to uger med at åbne dem igen.

Inden du åbner kan du give dem et kuldechock en dag eller to i køleskabet, det kan være med til at kickstarte dem igen.

@Julie er der noget du vil tilføje?

vh
Mads

Hej Mads,
Tak for hurtigt svar. Forsøger at lægge et par billeder op :slight_smile: Kunne dog se da jeg forsøgte at tage billeder, at de har mistet en del af den hvidlige farve indeni, så jeg tror du har ret i at de godt kunne være tørret ud!
Jeg forsøger mig med dine foreslag, tusinde tak for hjælpen!
IMG_1664|375x500
Vh.
Elisabeth

Hej Elisabeth
Når jeg dyrker østerhat i 3 ltr. bøtter går der ofte 3til 5 uger mellem første og anden høst.
Prøv Også som Mads beskriver.
Er mediet med mycelium blevet tørt kan du genstarte myceliet efter surdejsprincippet . Genstart fx. i en skyrbøtte eller lig. og tilsæt kaffegrums eller pasteuriseret halm.
Mvh. Bendt

2 Synes om

Hej Bendt :slight_smile:
Tak for svar. Smart med surdejsprincippet! Hvor meget halm/mycelium tager du så over i den nye bøtte? Og kan man godt blande halm og kaffegrums?

God søndag!

Vh.
Elisabeth

1 Synes om

Hej Elisabeth

Ja man kan godt blande kaffegrums og Halm, men jeg vil andbefale ikke at blande de to ting i en bøtte, da der her er tale om et mindre grosæt, men prøv med kaffegrums i en bøtte og halm i en anden, Du vil opleve at myceliet udvikler sig forskelligt i de to medier, og så kan du se hvad der virker best for dig.
Jeg antager at din Svampebox er formet som 1 Ltr. mælkekarton, brug 1/3 af det mycelium der er i Svampeboxen til at genstarte din Nye Svampebox.
Jeg kan anbefale at du på YouTube ser et par film :
TagTomat : - Instruktionsvideo til Tema 2 ( er om kaffegrums)
Fyns Ø Svampe :- Grosæt en hurtig gennemgang. ( er om halm )

Dejligt du har lyst til at dyrke dine egne Østershatte, kommer der flere spørgsmål så skriv endelig igen .
Mvh. Bendt

1 Synes om

Yes, good idea Mads
I hope it will definitely help it
:+1:

1 Synes om

Hej @Elisa - velkommen til! Jeg ville også gøre, som @bendt og @mads foreslår. Generelt er væksten langsommere her om sommeren, og der er større risiko for udtørring pga. det varme og tørre vejr.
Vh Julie // TagTomat