Svampebox virker ikke

Hej jeg fik en svampebox til julegave. Ca den 26.januar lavede jeg et hul på kassen men der har slet ikke sket noget. Jeg har ikke sæt noget vand i hulen. Har jeg gjort noget forkert eller er der noget galt med boxen? På forhånd tak, Maria

Hej @Mariaosp

• det er lidt øv når væksten udebliver.
    Giv dem et ring i butikken 71991966 så er jeg sikker på de gerne bytter til nyt.

Mvh. Bendt :mushroom:

Hej @Mariaosp

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Af og til er naturen, vejret ikke altid som vi ønsker det, og vi oplever, specielt i januar-marts måned, at SvampeBoxene er mindre produktive.

Du har fået en af dem som er tæt på ikke produktiv, og jeg vil høre om jeg må sende dig et nyt eksemplar?

Hvis du skriver til info@tagtomat.dk med dine kontaktinfo, og at du har aftalt med mig her på forummet at vi giver en ny, så sørges det for det hurtigst muligt.

Venlig hilsen
Mads, indehaver af TagTomat.

Min svampeboks er fra den 22. februar og har heller ikke givet noget endnu. Men det ligner den er liiiige ved. Kan jeg gøre noget for at hjælpe den på vej eller hvordan ved man om den kommer eller ej?

Mvh Asger

Hej @AsgerRoskilde

Ja det ser ud til at din mælkekarton var lige ved at sætte en klase svampe, og så er den tørret ind.
Det er meget almindeligt især på denne årstid hvor vi har koldt og klart vejer, luftfugtigheden kan gå fra 65 % til under 50 % i løbet af natten, så er det ikke nok at bruge en vandforstøver 2 gange dagligt - så må man sætte sin grobox på et fad med lidt vand i bunden, og en klar pose over for at holde på fugten.
Hvordan kommer man hvider her fra :
Vejer din grobox fx 800 gr. kan du forvente at der kommer 200 gr. svampe fra boxen.
Har der været stor fordampning fra dine grobox uden de har givet svampe eller kun lidt svampe kan du gøre følgene.

1. tag medie/myceliet ud af pap-karton og kom det under vand i et døgn, derefter tilbage i pap-karton og afvent, tænker det vil kunne suge nok vand til at komme sig og give endnu en klase svampe. du kan veje mediet/myceliet før og efter.
  2. Det Mycelium du har i din svampebox nu, kan du bruge til at starte en større svampebox. Find en passende fødevaregodkendt beholder gerne på 3 ltr. eller mere, brug halm eller kaffegrums som medie og tilfør myceliet fra din Svampebox, og du er igang med ny produktion.

Håber du får gang i svampedyrkning igen :mushroom: Happy grow
mvh. Bendt - aka Fyns Ø Svampe

1 Synes om