Min SvampeBox er let, og svampene tørre

Jeg har dyrket min box 1 gang, sprayet med vand 2 gange dagligt. Svampene blev pludselig meget tørre, og boxen virker let (335 g).
Er det almindeligt, at det tørrer ud så hurtigt?
Jeg skal vel vande boxen? Skal det være vandhanevand eller kogt vand?

Hej @Iben

Først og fremmest velkommen til vores forum.

Den høst man får med SvampeBoxene er små klaser, og det lyder somom at svampene var klar til høst inden du fik dem høstet.

Boxen bliver lettere når den tørrer ud.

Jeg vil foreslå at du høster svampene, evt. steger dem i rigeligt fedstof, taper hullet til, og så venter en uge eller to, og skærer hul igen.

Hvis du har haft dem stående i nærheden af udsug eller radiator, kan de også tørre meget hurtigt ud. En anden bruger har tidligere lagt dette billede op Er denne svamp hel rigtig?

Måske du kan vedlægge et billede af dine? Så kan @Julie måske supplere med feedback.

vh
Mads

Kære @Iben.

Som Mads skriver, lyder det ganske rigtigt som om de skulle have været høstet tidligere. Generelt er der større risiko for udtørring her om vinteren, hvor vi varmer godt op i vores huse.

Jeg vil anbefale, at du høster, de svampe der er nu - steger dem i smør og tilsætter lidt vand også (så plejer de at blive lækre alligevel), og så tilfører du vand ind igennem hullet inden du taper det til. Brug gerne en sprøjte, hvis du har det. Når du så åbner næste hul, kan du også tilføre vand igennem der, og så kommer der forhåbentlig gang i svampene igen.

Vh Julie