Svampebox er stoppet med at virke, efter første høst

Hej, jeg fik en svampebox til jul, hvor jeg igangsatte første høst d. 02.01.2021, hvor jeg d. 12.01.2021 færdiggjorde høsten og fik mig en lækker omgang østershatte.
Det næste hul jeg skar, var desværre en mindre success - jeg ventede i 3 - 4 uger, uden at se skyggen af en østershat. Jeg lukkede hullet til med tape og forsøgte et andet sted på kartonen, i håbet om, at det bare var et uheldigt snit. Efter 3 ugers venten, kom der desværre heller ingen ting.
Jeg har sprayet med lidt vand, efter anbefalingen, men der sker ikke noget.
Hvad skal jeg gøre og er det fordi der er noget galt med boxen?
Bedste hilsner
Bjørn

Hej @bjornhoyer - velkommen til :+1:

. . . er der noget galt med boxen ?
Jeg formoder du har købt en Svampebox i mælkekaton størrelse, Dejligt at det lykkedes at få en god Første høst
Myceliet har brug for høj fugtighed i mediet samt være omgivet af høj luftfugtighed for at ville give svampe.
Jeg tror mediet nu er blevet for tørt til at give svampe.
Når man starter en svampebox og den ex. vejer 1 kg. kan man forvente at få 250 gr. svampe fra den, hvis det går godt.
Vi har de sidste par mdr. haft perioder med kold og klar luft og en luftfugtighed under 50 %, og selvom at man bruger en vandforstøver to gange om dagen er det ikke nok til at holde gang i evt. nye fremspirene svampe, men nu vender vinden.
Jeg vil forslå to ting,

  1. tag medie/myceliet ud af pap-karton og kom det under vand i et døgn, derefter tilbage i pap-karton og afvent, tænker det vil kunne suge nok vand til at komme sig og give endnu en klase svampe. du kan veje mediet/myceliet før og efter.
  2. Det Mycelium du har i din svampebox nu kan du bruge til at starte en større svampebox. Find en passende fødevaregodkendt beholder gerne på 3 ltr. eller mere, brug halm eller kaffegrums som medie og tilfør myceliet fra din Svampebox, og du er igang med ny produktion.

Håber du får gang i svampedyrkning igen :mushroom: Happy grow :sunflower:
Mvh. Bendt