Hvilken svampebox fik jeg i julegave?

Hej, jeg fik et svampekit i julegave og har virkelig nydt at følge med i dens vækst. Som den har vokset er jeg blevet i tvivl om hvilken den er, og mine søstrer kan ikke huske hvad de købte, så jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at finde ud af hvad den egentlig er :blush:

1 Synes om

Hej @EmmaC

Velkommen i forum . -
Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål - @TagTomat. har pt. kun Alm. Østershat i svampeboxen og jeg formoder heller ikke der har været andet i december 2020, vi høre lige @Julie af . . . !
Hvis det er alm. Østerhat, hvorfor så den sjove facon ? det formoder jeg skyldes mangel på luftskifte omkring svampene da de kom frem.
evt. @mads eller @Julie vil byde ind
Mvh. Bendt :mushroom:

1 Synes om

Hej @EmmaC

Tak for dit fine billede af østershattene. Som Bendt skriver så er svampeboxen podet med østershatte, og kan du fortælle lidt om hvordan du har opbevaret dem da de kom ud?

Havde du en pose over kartonen. Det er formodentligt manglende ilt ved frugtdannelsen som har gjort at svampene er vokset lidt “atypisk”.

Det sker meget sjældent, og hvis du vil have det kan vi godt sende en ny til dig, så du kan få en mere regulær dyrkningsoplevelse.

Men prøv at sætte boksen over igen som beskrevet på kartonen, så kan vi se hvad der sker.

vh
Mads

Hej @EmmaC. Velkommen til!

Det er Almindelig Østerhat af varianten SPOPPO, som ikke kaster sporer, der er i svampeboxen.
Som Mads og Bendt også er inde på, så skyldes den underlige vækst, at de har fået for lidt ilt. Men fedt ser det ud - de er næsten helt kunstneriske.

Vh Julie

Det med at det er på grund af mangel på luftskifte passer meget godt, tak for hjælpen :smiley:

1 Synes om