Ser de her østershatte rigtige ud?

Hej herinde :brown_mushroom:

Jeg har fået en svampeboks med blålig østershat, og nu er der vokset en klase svampe ud. Men jeg er i tvivl, om de er gode. Jeg synes, de har en lidt mugagtig lugt og ser lidt mystiske ud i farven med nogle hvid pletter. Er de mon dårlige eller skal de se sådan ud/lugte sådan?

På forhånd tak for svar :folded_hands:

Anne-Mette

3 Synes om

Kære Anne-Mette @am_havdyr

Først og fremmest velkommen til vores forum.

De østershatte ser helt fine ud. De dufter af “svampe” og har en lidt sødlig og måske fugtig duft.

Svampen vi bruger i Svampeboksen hedder “blålig østershat” da den er blå i hatten lige når den danner de små frugtlegemer, og går så over i en grå/hvidlig farve på hatten når den vokser sig større.

Det ser ud til at du har en meget fin vækst, at du har været god til at holde miljøet fugtigt omkring dine svampe, og jeg vil vurdere at du kan høste dem om cirka 2 dage, måske allerede om en dag, afhængig af hvornår du har taget dit billede?

Har du haft dem stående i en boks/pose for at holde på fugten? Det ser super godt ud det du har gang i.

vh

Mads

1 Synes om

Kære Mads

Sikken dog et dejligt og hurtigt svar at modtage :smiley: Tusind tak :folded_hands: Jeg er meget glad for at høre, at svampene er helt, som de skal være. Nu får jeg helt mod på at fortsætte svampedyrkningen.

Jeg har haft dem stående på en reol i mit kontor, som er et relativt køligt rum. Inden de voksede ud ad kartonen, sprayede jeg substratet en gang dagligt med en blomster-forstøver. Bortset fra det, har jeg intet gjort.

Jeg glæder mig til at høste dem :face_savoring_food:

Dbh. Anne-Mette

2 Synes om