Hej. Jeg har fået en mælkekarton med svampe fra tagtomat hvor resultatet nu ser ud som på billedet. Umiddelbart ser det ud til at der gror svamp alle andre steder end ud af hullet som der vises på de billeder I har på hjemmesiden. Er det en anden/forkert svamp der gror, og hvad skyldes det?
Det ser ud til at du har selve svampeboksen liggende nede i en plastkasse?
Ud fra det billede du har sendt, ser det ud til at østershatten er groet ud på papiromslaget (der er cellulose), og har spredt sit mycelium der.
Du har måske set at man kan dyrke svampe på eksempelvis bøger.
Hvis du så at sige “vender” dit låg på hovedet, og ligger svampeboksen på det, lægger en træklods i klemme, og så så selve plastkassen ovenpå, løfter den et par gange om dagen, så tror jeg at der vil komme frugtlegemer ud.
Del gerne lidt flere billeder af hvordan du har lavet din dyrkning, og evt. beskriv hvordan du holder det fugtigt mm. Så kan vi nemmere vejlede dig.
Hvad tænker du @Bendt Ser det ikke spændende ud at den har spredt sig på papiret? Måske du har en video af at du dyrke svampe på bøger Bendt?
Tak for billede, det viser lidt om hvad mycelium også kan, jeg har ikke nogen film og dyrkning i/på bøger, men det kan blive et emne til en af de næste film.
Cecilie kan du beskriv lidt mere om hvordan du er kommet frem til at svampeboxen kan “dyrkes” på denne måde ?
Jeg modtager også af og til foto af groboxe jeg sælger, hvor de er brugt på alternative måder, og det er dejligt at modtage disse foto og bemærkninger for det hjælper os med at få tilrettet vejledningerne så de bedst muligt giver et godt resultat.
Tak for jeres beskeder. Jeg har lagt den i en stor plastikbeholder, som jeg åbner hver dag for at give dem luft og sprayer dem med vand for at der er fugt i beholderen. Jeg har også fået et plant selv kit fra tagtomat, som jeg har læggende dernede, og jeg havde forstået det ud fra det jeg har læst at det er sådan man skal gøre. Jeg har vedhæftet et billede, hvor svampen er udviklet sig. Er det den rigtige svamp der gror?
Jeg forstår ikke helt denne sætning, skal jeg lægge en klods i klemme for at beholderen ikke holdes lukket?
Hvis du så at sige “vender” dit låg på hovedet, og ligger svampeboksen på det, lægger en træklods i klemme, og så så selve plastkassen ovenpå, løfter den et par gange om dagen, så tror jeg at der vil komme frugtlegemer ud.
Hej @cecilie - sikke et vildt snelandskab, den er blevet til! Der er for lidt luftudskiftning i din kasse - derfor har de små “frugtlegemer” på isboksen også en sjov form. Det @mads mener er, at hvis du gør det omvendt - så dyrkningskittene står på låget, og kassen sættes på hovedet ovenpå, kan du lægge noget (fx en træklods) under, så kassen løftes lidt og der kan komme frisk luft ind. Du skal stadig skifte luften i hele kassen et par gange dagligt, men det hjælper på luftudskiftningen.