Tænkte at vi kunne samle erfaringer med at dyrke i hamp på denne tråd.
Jeg har købt 15 kg Hempbed hampstrøelse uden eucalyptus til 79,- kr. Fordelen i forhold til halmen er, at den allerede er snittet, klar til brug. Den skal dog stereliseres først. Efter sterelisering (i 75 grader vand i 30 minutter) er den nemt at si. Man står tilbage med et medie, som er noget mere kompakt og jeg tænker det er tættere på at være som et træ er indvendigt, da der ikke bliver så mange luftrum, som i halm.
Det udvider sig ikke så meget, men i sådan en sæk er der til mange spande og poser.
Jeg har prøvet med lidt forskellige mycelia, gul- og pink østershat og kejserhat.
Det kører rigtig godt, og myceliet spreder sig hurtigt. Vil også prøve med Lions mank.
Vedlægger et par billeder med strøelse, den gule- og røde østershat (Kejserhatten er på vej om 3-4 dage) og så et af mit nye lille transportable telt jeg har den pinke østershat i. Ja, flot og kønt kan man ikke sige at det er (får nok ikke lov til at komme ned i stuen), men står fint på mit mandeværelse og fungerer som det skal.
Tænker bare så tæt på det naturlige uden tilsætningsstoffer. Ved ikke om den eucalytus de bruger er naturligt eller blot en “parfume” .
Mvh
Speednissen.
P.S. Har lige måtte høste den pinke da den begyndte at kaste sporer. Den har virkelig vokset hurtigt og godt i hampen.
Som Nis skriver kan man finde hampestrøelse forskellige steder.
Vi er selv ved at starte et projekt op, hvor vi kan tilbyde økologiske danske hampefibre, både til dyrkning af svampe og mikrogrønt.
Det vil helt sikkert være billigere at købe de “industrille” udgaver hos forskellige strøelsesbutikker, men jeg vil meget gerne sende et par prøver til jer, hvis I vil teste vores nyeste produkt “Dyrkningskit” og så komme med feedback herinde i forummet på det. Vores tilgang til dyrkningskit, er at vi gør det muligt at komme i gang med dyrkning så økologisk som muligt, men skal man op i “stor” skala, vil vores produkter ikke altid være de billigste.
@Bendt Er også godt i gang med at teste det, blandet andet hvordan mediet kan drænes, da det er lidt finere end den strøelse du har sendt billeder af Nis.
Halløj i forum . for et par år siden afprøvede jeg noget hampe-strøelse fra den lokale foderstof, jeg ligger lige et link ; Fyns Ø Svampe Østershat - Hamphalm kontra Hvedehalm - YouTube
Den spæde erfaring jeg pt. har gjort med @TagTomatHQ nye svampefiber er anderledes positiv…
Ønsker jer en dejlig dag Mvh. Bendt
Hej
Se lige her. Gul østershat på andet “bræk”. De er lige en dag for meget, jeg skulle have taget dem igår, men der var de lige så store, så jeg syntes stadigvæk, at hampstrøelse har pointiale.
Vender tilbage med testen af hampefibre senere, men umiddelbart syntes jeg at der mere gang i hampestrøelsen.
mvh
Speednissen Svampebob