På opfordring deler min seneste begejstring over at det endelig lykkedes at få svampelegemer ud af myseliet.
Jeg har nu i 2 år forsøgt med dyvler, kaffegrums og skive skåret at en bøge stamme. Det sidste har nu båret frugt
På opfordring deler min seneste begejstring over at det endelig lykkedes at få svampelegemer ud af myseliet.
Jeg har nu i 2 år forsøgt med dyvler, kaffegrums og skive skåret at en bøge stamme. Det sidste har nu båret frugt
Hej @Toerdetselv. Velkommen til vores forum, og fedt at du deler din succes herinde!
Det er et tålmodighedsprojekt på træstammer, men til gengæld er der næring til mange flere omgange høst ift. andre substrater. Så tænker du kan se frem til flere svampemadder
Tak for respons - ja , jeg satser på at der nu i mange år frem er noget at høste Ved du noget om placeringen. Jeg har læst lidt at hvert og synes jeg ser de fleste placere dem udendørs. Men det gør dem til snegleføde, derfor har jeg taget dem ind. Tænker bare at det vil udtørre stammen og derfor ødelægge bestingelser for svampens vækst.
Jeg ville helt klart sætte dem udenfor et skyggefuldt sted - gerne et sted, hvor du jævnligt kommer forbi, så du kan opdage, når der er svampe på vej og redde dem fra sneglene. Som du selv er inde på, er fugten vigtig. Du kan evt. grave enden af stammen lidt ned i jorden, så suger den fugt fra jorden. Eller vande dem i ny og næ.