Kan for mange svampesporer være "sundhedskadeligt"

Hej
Har et lille værelse på knap 12 kvm hvor jeg dyrker en del svampe i spande, telt og kartoner.
Får ikke altid plukket i tide og kan se en del faldne spore under svampene.
Er også gået i gang med at forspire planter på mit værelse. Opdager at der på flere af mine fiberkrukker kommer “hvidt vat” på og har slemt fornemmelse at det er svampesporer som er gået i gang der.
Tænker på aom det kan være sundhedsskadeligt, hvis der mange svampesporer i luften i dette værelse som jeg også opholder mig en del i.
Jeg lufter ud en eller 2 gange om dagen. Hvad tænker svampenørderne??
:roll_eyes:
mvh
Speednissen

Hej @Speednissen
Jeg tænker at hvis du har sporekast et par gange om ugen er det ikke et problem for din sundhed, har du sporekast dagligt over en længer periode kunne du bruge et alm. mundbind
Der er stor forskel på hvorledes vi reager overfor svampespor i luften.
Erhvervsmæssigt er der strenge regler, i naturen er der i perioder store mængde svampespore, man kan på dmi hjemmeside læse om hvornår der er sandsynlighed for mange svampespore i luften

Mvh Bendt :mushroom:

Det er sjovt du skrive om det, for vi har også snakket om det herhjemme den sidste uges tid, om det er sundhedsskadeligt.
Jeg har set i nogen YouTube videoer at de går med mundbind eller åndedrætsværn, men jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget håndgribeligt omkring det

1 Synes om

Hej med jer.
Uden at vide så meget om det, så tænker jeg, at hvis man dyrker mange svampe hver dag - som erhverv - er det vigtigt, at have maske på. Det er vel også derfor at varianten SPOPPO, som ikke kaster sporer er fremavlet (så man som storproducent slipper for sporerne).
Men jeg ved ikke, hvor grænsen går ift. hobbydyrkning. Du kan jo evt. have alle svampene i et grotelt? Så er det der, de kaster sporerne, og så kan du nemt lufte ud og gøre det rent.
Sig til hvis I finder noget forskningsbaseret om det!

Vh Julie

1 Synes om

Hej Julie
God ide med teltet, men det har jeg og for at skabe lidt iltning er der en lille ventilator, og de stopper til når sporerne flyver, så nogle bliver nok trukket ud inden den stopper.
Jeg tror din ide med SPOPPO er den mest tiltagende. Jeg syntes ikke der er den store smagsforskel alligevel .

mvh
Speednissen

1 Synes om

Hej @Speednissen

Det var nu ikke for at du skulle gå over til SPOPPO! Det var mere for at sætte i perspektiv, at de store producenter (som jo nok har mindst 100 gange så mange svampe som dig), tager hensyn til det med sporer.

Jeg tror, at det er minimalt, hvad der slipper ud af dit telt - især hvis ventilatoren stopper til, det tyder jo på, at sporerne bliver siddende i den. Så tænker, at du sagtens roligt kan dyrke forskellige svampe, så længe du gør lidt rent og lufter ud.

@bendt har du noget at tilføje her måske?

Vh Julie

1 Synes om